Chcę dotrzeć do konkretnej grupy odbiorców i zainteresować ją swoją ofertą

4 marca 2022

Określenie celu działań biznesowych w powiązaniu z grupą odbiorców to doskonały początek. Paradoksalnie, wielu klientów przez dłuższy czas boryka się ze zdefiniowaniem finalnego rezultatu przyjmowanych planów. Zakładają oni np. osiągnięcie konkretnego poziomu sprzedaży, ale nie wiedzą jakie cele wizerunkowe powinny do tego doprowadzić. Na szczęście, Tower – pełniąc rolę doradcy – pozwoli rozwiać wątpliwości już na tak wczesnym etapie tworzenia strategii, co więcej – przeprowadzimy Cię przez optymalne rozwiązania, które będą idealnie dostosowane do wyjściowych założeń. Wyznaczenie kierunku to dopiero początek podróży – dotarcie „na miejsce” to zupełnie inna historia. Agencja powinna być zarówno Twoim przewodnikiem po, często wyboistej „ścieżce” komunikacji, jak i wykonawcą całego planu, który winien zakończyć się sukcesem.

Grupa odbiorców

Wiele dróg do celu, czyli jak wyznaczyć plan działań marketingowych

Wychodzimy z założenia, że w szeroko pojętej komunikacji nie ma jednego sposobu osiągnięcia satysfakcjonującego rezultatu. Oczywiście, nie zapominajmy, że w grę wchodzi optymalizacja kosztów – nie jest sztuką wygenerowanie zadowalającej ilości leadów przeznaczając na kampanię ogromne środki. Celem agencji marketingowej jest, poprzez odpowiedni dobór i wykorzystanie narzędzi, tak zarządzać wskaźnikiem CPL (cost per lead), by kampania była jak najbardziej rentowna z perspektywy klienta. W dobie mnogości kanałów komunikacji możemy jednak swobodnie rozważać różne efektywne strategie działań. Lejki sprzedażowe, kampanie zasięgowe, produktowe, leadowe, remarketingowe, działania skierowane na interakcje, employer branding, budowa wizerunkowa w mediach, inbound oraz content marketing i wiele więcej. Głównym zadaniem profesjonalnej firmy PR jest więc dobór kanałów promocji, stworzenie planu działań, a także raportowanie i mierzenie wyników.

Zobacz, jaki materiał przygotowaliśmy na temat kanałów komunikacji

Jak pokonać attention crash?

Przeglądając wyżej wymienione narzędzia komunikacyjne możecie odnieść wrażenie, że jest tego „dużo”. Otóż prawda jest taka, że to tylko niewielka część całej puli potencjalnych możliwości. Jak się w tym wszystkim odnaleźć? Wyobraźcie sobie, że w podobnej sytuacji znajdują się Twoi klienci, czy też interesariusze. Wśród niezliczonej ilości produktów, usług, informacji oni również mają problem ze świadomym dostrzeżeniem wartości, którą dostarczają Wasze rozwiązania, tj. produkty i usługi, które chcecie zakomunikować. Tutaj ponownie – zadanie polegające na aktywnym przyciągnięciu uwagi zdefiniowanych odbiorców spoczywa na barkach agencji marketingowej. Podsumowując, zajmiemy się zarówno doborem odpowiednich działań, które korespondują z Twoimi potrzebami, komunikacją, jak i promocją Twojej oferty w taki sposób, by zyskała uwagę wskazanej grupy docelowej.

Działania PR

Pierwszym z zakresów, który chcemy przedstawić są aktywności public relations mające na celu zakomunikowanie wskazanej grupie danego komunikatu/informacji. Jeżeli spojrzymy na PR z perspektywy tradycyjnej, te informacje będą przekazywane za pośrednictwem mediów – drukowanych i/lub elektronicznych, czyli dziennikarzy. Istotną rolę odgrywa tutaj forma kontaktu oraz jej mechanika. Najczęściej realizujemy tego typu obowiązki poprzez biuro prasowe, czyli miejsce, w którym zamieszczamy wszelkie treści na temat danej firmy/ marki, skąd następnie są one pobierane i/lub odbierane przez przedstawicieli mediów. W tym miejscu można by zadać pytanie – ale co to za media? Kto będzie pobierał moje materiały. Na szczęście Tower dysponuje kompletnymi bazami dziennikarskimi (zgodnymi z RODO), dlatego dostosujemy grupy mediów i działania media relations wg poruszanej tematyki i branży. Działania PR to oczywiście już nie tylko media tradycyjne i on-line, ale należy wziąć pod uwagę inne kanały i aktywności, które identyfikujemy jako atrakcyjne względem public relations – social media, komunikacja wewnętrzna, kampanie płatne itd.

Social media – czy to dla mnie?

Media społecznościowe pełnią szalenie istotną rolę we współczesnej komunikacji. Pamiętacie jak jeszcze kilka lat temu Facebook był postrzegany jako kanał do budowania swojej bazy kontaktów i komunikacji stricte prywatnej? Te czasy są już dawno za nami. Nawet klienci, którzy wątpliwi w zasadność eksponowania się na Facebooku czy Instagramie szybko zrozumieli, że ich klienci – niezależnie kim są – spędzają większość czasu na konsumowaniu treści zawartej właśnie w tych mediach. Firmy FMCG, budowlane, IT itd. wiedzą, że kanały społecznościowe to miejsca, z których korzysta praktycznie każdy, dlatego właśnie tam budują swój wizerunek w oparciu o profile firmowe, grupy zainteresowań, wydarzenia oraz kampanie marketingowe. Dodatkowo, jeśli spojrzymy na kwestię wydatków, dojdziemy do wniosku, że są to nadal jedne z bardziej przystępnych finansowo narzędzi komunikacji. Któż by nie chciał mieć stale rozwijającej się bazy fanów, którzy każdego dnia reagowaliby na nasze komunikaty, tj. posty, wchodzili z nami w interakcje, zadawali pytania – byli zaangażowani i zainteresowani tym, co mamy do przekazania?

Kampanie płatne

Wyobraźcie sobie, że macie przed sobą grubą książkę, np. telefoniczną, podobnych rozmiarów byłoby rzetelne i szczegółowe wydanie przewodnika do realizowania kampanii marketingowych. Na szczęście takie wydawnictwo nie będzie Wam potrzebne – już odrobiliśmy pracę domową, teraz się nią z Wami podzielimy w możliwie prosty sposób. Ponownie, należy wyjść od celu działań – to on będzie determinował zawężenie strategii reklamowej.

Może ona na przykład sugerować uruchomienie płatnych działań w social mediach – zależy Wam na pozyskaniu kontaktów do potencjalnych klientów? Uruchomimy zatem kampanię na leady, która będzie wymagała pozostawienia kontaktu. Oczywiście zazwyczaj chcemy się czymś odwdzięczyć w zamian za adres e-mail, nr telefonu i inne dane, dlatego na potrzeby kampanii opracujemy również lead magnet – czyli korzyść w formie np. e-booka, pliku z rabatem itd., którą uzyska zainteresowana osoba.

Chcesz dotrzeć do możliwie szerokiego grona odbiorców? Kampania zasięgowa będzie tutaj najtańszym i najefektywniejszym rozwiązaniem. Masz poczucie, że Twój profil firmowy nie generuje wystarczającej liczby interakcji? Na to również znajdziemy sposób.

Jeszcze innym – bardzo gorącym tematem – są współprace w influencerami, którzy na podstawie ustalonych warunków będą promować Twoje komunikaty, produkty itd. Na pierwszy rzut sprawa może wyglądać na skomplikowaną, na szczęście agencja Tower również zajmuje się kwestiami formalnymi współpracy, np. opracowywaniem umów oraz ich monitoringiem i analizą.

Kampanie marketingowe w social mediach – Facebook, Instagram, Linkedin, TikTok, YouTube to jedno, ale nie zapominajmy o najpopularniejszej wyszukiwarce internetowej tj. Google. Tutaj kampanie znowu mogą przybrać różne formy w zależności od tego, jaki efekt końcowy chcemy uzyskać.

Lejki sprzedażowe, to jeszcze inne formy marketingowe, które wyjątkowo lubimy, a które często składają się z elementów i kanałów wymienionych wcześniej. Przykładowy plan działań polegałby na:

  1. wzbudzeniu, w jednym miejscu, zainteresowania danej grupy odbiorców zachęcenie ich do wykonania akcji, np. naciśnięcia na kreację reklamową (np. film, zdjęcie),
  2. następnie przekierowanie ich do jeszcze innej lokalizacji, np. strony docelowej www, precyzującej cechy produktu, wydarzenia, informacji i zachęcenie do wykonania kolejnego działania,
  3. którego efektem miałoby być – znowu – pozostawienie do siebie kontaktu.

Nic chyba tak skutecznie nie przyciąga uwagi, jak dobrze wyprodukowany i wartościowy materiał video. Nie myślimy w tym przypadku tylko i wyłączenie o udostępnieniu pliku na firmowym kanale YouTube, ale przede wszystkim o tym, jak osiągać cele klientów za pomocą dostępnego materiału. Ciekawym zabiegiem, z którego często korzystamy są kampanie remarketingowe, polegają na ponownym zaangażowaniu odbiorców, którzy wcześniej podjęli jakąś akcję, interakcję w stosunku do naszego materiału reklamowego, np. obejrzeli 50% filmu.

Obecność w wyszukiwarce Google, SERP i SERM

Budowanie organicznego (tj. nie wspieranego budżetem reklamowym) wizerunku, rozpoznawalności w wyszukiwarkach to jedno z tych działań, które przynoszą korzyści długofalowo. Ilość wpisywanych codziennie w okienko wyszukiwarki zapytań jest dla każdego tematu i branży oczywiście zróżnicowana, co nie zmienia faktu, że „przejęcie” chociaż ich niewielkiej części mogłoby skutkować znacznym wzrostem Twojego biznesu. Wymaga to natomiast prac w obrębie strony (optymalizacji, tworzenia fresh content), poza nią (off-site SEO – tworzenie wartościowych i unikalnych publikacji na portalach zewnętrznych zoptymalizowanych pod SEO) i analizy (audyt techniczny i contentu SEO), do czego zdecydowanie rekomendujemy nawiązanie współpracy z zewnętrznym teamem, np. Tower. W ramach naszej organizacji funkcjonuje osobna komórka, która dzień w dzień śledzi pozycje, frazy klientów w wyszukiwarce, dysponuje odpowiednimi narzędziami i chętnie stworzy długofalowy plan działań dostosowany do Twoich oczekiwań.

Podsumowanie

Jak widzisz, ciężko się w tym wszystkim połapać. Nie warto również ryzykować swojego czasu oraz środków na uruchomienie działań, które na koniec dnia – przyniosą mierne efekty. Nawiązanie współpracy z profesjonalną agencją public relations, która w pełni zajmie się strategią komunikacji i potrafi efektywnie wykorzystać narzędzia PR to dobry początek i start pewnej przygody w nieznane rewiry – na szczęście – z przewodnikiem, który już to wszystko wcześniej widział i codziennie podróżuje do miejsc, do których Ty chcesz dotrzeć po raz pierwszy.

|2023-10-24T15:29:18+02:004 marca 2022|Kategorie: Praca agencji PR|
Go to Top