Rewolucja w świecie Web3 i prawdziwy boom na kryptowaluty stały się bezsprzecznym faktem. Oczywiście, samo pojęcie Nowego Internetu jest znacznie szersze i „wirtualne” pieniądze są tylko jednym z jego elementów. Partycypując w tym niezwykle złożonym świecie Web3 możemy dostrzec, iż każdego dnia na horyzoncie pojawia się ogromna ilość nowych projektów – zarówno tych oferujących „prawdziwą” użyteczność, jak i tzw. „memecoinów”, czyli walut, które bazują głównie na humorystycznej narracji i/lub jakimś wydarzeniu, osobistości, itd. Jeszcze inne to zwyczajne „scamy”, próby oszustwa, które kojarzone są z hasłem „rug pull”, polegającym na wzbudzeniu zainteresowania tokenem, by następnie szybko zniknąć z funduszami ufnych inwestorów.

Spis treści
- Kluczowa rola strategii komunikacji
- Misja, wizja, key message
- Content marketing w Web3
- Social media – META (Facebook)
- Social media – Instagram
- Influencer marketing
- Social media – Twitter (X)
- Komunikatory społecznościowe – Telegram
- Komunikatory społecznościowe – Discord
- Komunikatory społecznościowe – Reddit
- Galxe, Zealy, Layer3
Rola strategii komunikacji przy promocji projektów blockchain i kryptowalut
Poważne inicjatywy blockchain muszą dysponować kompleksową oraz przemyślaną strategią komunikacji marki, która obejmuje takie działania promocyjne i reklamowe, jak public relations, pozycjonowanie czy uporządkowana obecność w social mediach. Aktywności te powinny być realizowane w sposób zintegrowany, by marka w każdym medium mówiła jednym głosem, a działania takie jak np. content marketing kryptowalut wpisywały się w ogólne założenia PR czy SEO. Sukces marketingowy w sektorze kryptowalut zależy więc od wartościowego projektu, dobrego pomysłu na komunikację oraz konsekwentnej realizacji planu promocyjnego. Większość strat`upów krypto ma ambicje, żeby „zaistnieć” i pojawić się na radarze inwestorów, mediów oraz innych interesariuszy. Rozgłos i zbudowana wokół projektu społeczność są jak tlen nie tylko dla każdego młodego projektu. Nawet doświadczone firmy o ugruntowanej pozycji, muszą radzić sobie w obliczu rosnącej konkurencji.
Biorąc pod uwagę ten aspekt oraz mnogość narracji, specjalizacji i nisz w tej branży, każdy team stojący za danym start-upem technologicznym/ blockchainowym stara się opracować możliwie efektywną i długofalową strategię komunikacyjną, zorientowaną na wyróżnienie się z tłumu. Co więcej, przebicie się i utrzymanie wysokiego poziomu konkurencyjności nie zależy już tylko od innowacyjnych rozwiązań technologicznych propagujących szczytne idee decentralizacji. Owszem, są one fundamentalnie istotne, ale coraz częściej to emocje i skuteczna promocja decydują o sukcesie lub porażce danego projektu. Dlatego też odpowiednia oprawa wizerunkowo-komunikacyjna w branży kryptowalut jest absolutnie krytyczna i często odgrywa istotniejszą rolę niż technologia stojąca za danym projektem. Przykład?
W 2022 mogliśmy obserwować paraboliczne wzrosty wspomnianych już „memecoinów” (np. PEPE lub SHIB z jeszcze poprzedniego cyklu), które nie cechują się absolutnie żadną użytecznością, a są jedynie napędzane „hypem” – emocjami. Właściwe dobrane i wdrożone strategie marketingowe mogą pomóc projektom krypto wyróżnić się na tle innych pomysłów, przyciągnąć potencjalnych inwestorów i zbudować silną społeczność wokół projektu.
Kolejnym czynnikiem powodującym, że marketing w branży blockchain staje się absolutnym „must-have”, to cykle rynku i nieuchronny, często zagrażający stabilności firmy, okres bessy (tzw. „bear market”). Charakteryzuje się on spadkiem płynności na rynku, zainteresowanie inwestorów typu „retail” maleje, podobnie jak skłonność do wchodzenia w inwestycje wysokiego ryzyka (kryptowaluty). W takich okolicznościach projekty krypto zmuszone są wręcz do efektywnych działań marketingowych i komunikacyjnych (PR), by szeroko zaprezentować własną tożsamość i USP – „unique selling proposition”. Stąd też wzięło się powiedzenie, że bear market to idealny moment na „budowanie/ tworzenie” swojego wizerunku i pozycji na rynku – „Bear markets are for building”.
Jakie kanały promocyjne i narzędzia reklamowe powinno się wziąć pod uwagę i jakich strategii użyć, żeby zostać zauważonym? W jaki sposób zadbać o retencję interesariuszy i zwiększyć prawdopodobieństwo sukcesu?
Strategiczne warsztaty wizerunkowe – tworzenie tożsamości w świecie Web3
Spotkania strategiczne stanowią absolutnie kluczowy punkt wyjścia do opracowania skutecznej strategii komunikacji marki. Ich istotę oddaje cytat zaczerpnięty z twórczości jednego z bardziej znanych autorów fantasy – „Najpierw naucz się chodzić, zanim zaczniesz biegać” (Terry Pratchet – Złodziej Czasu). Warsztaty to strukturalne sesje, podczas których zespół przedstawicieli firmy, jej ekspertów i ambasadorów spotyka się, aby zrozumieć, sprecyzować i wyznaczyć kierunek dla przekazu marki zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji.
Warsztaty strategiczne często są prowadzone przez agencję PR lub marketingową, która posiada w swoich szeregach strategów odpowiedzialnych za planowanie komunikacji wizerunkowej i sprzedażowej z wykorzystaniem zarówno narzędzi marketingu tradycyjnego, jak również digital. Osoby te konfrontują swoją wiedzę i doświadczenie (posiłkując się analizami specjalistów do spraw SEO lub performance marketingu) z pomysłami founderów lub zarządu danego projektu, by wspólnie wypracować kompleksowy plan promocji uwzględniając pożądany wizerunek marki, budżet zakładany na reklamę i co najważniejsze realizację celów biznesowych oraz analizę wyników kampanii.
W Tower Group właśnie tak pracujemy z naszymi klientami. Najpierw definiujemy cele i KPI, następnie pracujemy nad narracją marketingową i językiem komunikacji dobranym do grup docelowych i dopiero wtedy dobieramy narzędzia promocyjne i budżety.
Oto kilka kroków, które mogą być realizowane podczas warsztatów strategicznych w celu opracowania tożsamości, ale też strategii komunikacji marki:
- Analiza Misji, Wizji i Wartości: Rozpocznij od ponownej analizy misji, wizji i wartości marki. To pomoże zespołowi zrozumieć główne cele i przekonania, które powinny być odzwierciedlone w komunikacji. Jeżeli nie jesteś nawet na tym etapie, nie szkodzi. Warsztaty strategiczne to idealny moment na głęboką refleksję i skrystalizowanie podstawowych założeń marki.
- Segmentacja oraz Persona Odbiorcy: Identyfikacja i zrozumienie dokładnych grup odbiorców, do których skierowany jest projekt, jest kluczowym krokiem, który zaważy o skuteczności przyszłych kampanii marketingowych. Wypracowanie person – fikcyjnych reprezentantów poszczególnych segmentów – pozwoli lepiej dostosować przekaz do ich potrzeb, celów i zachowań. W projektach blockchainowych grup docelowych jest najczęściej więcej niż jedna – a w skład targetu mogą wchodzić developerzy opracowujący dApps (aplikacje zdecentralizowane), inwestorzy indywidualni, a także firmy/ korporacje mogące korzystać z dobrodziejstw Twojego produktu. Przykład?
VeChain i ich produkt pomagający w kontroli jakości łańcuchów dostaw poprzez śledzenie konkretnych produktów za pomogą chipu NFC/kodu QR. Projekt jest nakierowany przede wszystkim na współpracę z globalnymi firmami produkcyjnymi.
- Analiza Konkurencji: Zidentyfikowanie kluczowych konkurentów oraz analiza ich strategii komunikacji pomoże zrozumieć, jakie unikalne wartości można wyeksponować i w jaki sposób odróżnić się od innych, być może podobnych, marek. Branża kryptowalutowa jest wciąż młoda i dynamiczna, przez co możemy obserwować nieustanne tworzenie się nowych kategorii produktowych i zastosowań niemalże każdego dnia. Uważne śledzenie otoczenia biznesowego pozwoli dynamicznie reagować na pojawienie się i działania nowych uczestników rynku. Warto trzymać rękę na pulsie!
- Sformułowanie Celów Komunikacyjnych: Określenie konkretnych celów komunikacyjnych, takich jak zwiększenie świadomości marki, zwiększenie zaangażowania klientów czy wprowadzenie nowego produktu na rynek.
- Tworzenie Narracji Marki: Wypracowanie spójnej i przekonującej narracji marki jest kluczowe. To opowieść, która łączy wartości, misję, historię i obietnice marki w spójny przekaz. Dobry storytelling jest na wagę złota, a swoją unikalną opowieść najłatwiej odnaleźć właśnie w toku dyskusji podczas warsztatów strategicznych, gdzie wprawny moderator potrafi z szumu informacyjnego wyłapać pojawiającą unique selling proposition oraz tak poprowadzić rozmowę, by na jej podstawie powstała wiodąca narracja.
- Wybór Kanałów Komunikacji: Na podstawie analizy profilu odbiorców i celów biznesowych wybierz odpowiednie kanały komunikacji, które najlepiej docierają do swojej grupy docelowej. To mogą być media społecznościowe (Discord, Twitter (X)), strona internetowa, konferencje i spotkania (np. hackatony) i wiele innych. Większość z tych kanałów omówimy w niniejszym kompendium wiedzy.
- Określenie Tonu i Stylu komunikacji: Zdecyduj, jaki ton i styl komunikacji najlepiej pasuje do Twojej marki i jej odbiorców. Czy komunikacja ma być formalna, przyjazna, humorystyczna czy może profesjonalna? Rynek blockchain jest niesamowicie pojemny i otwarty na nowe pomysły, dlatego nie bój się testować różnych komunikatów i sprawdzać ich w praktyce. Do testowania różnych formatów mogą posłużyć np tzw. dark posty na Facebooku, które pozwalają w kontrolowanych warunkach przedstawiać społeczności pomysły na komunikację. Więcej o dark post opowiada nasz Head od social media Piotr Ciebiada:
- Tworzenie Komunikatów Kluczowych: Sformułuj kilka komunikatów kluczowych, które skupiają się na unikalnych aspektach marki i przekazują ważne informacje dla odbiorców. Tego typu treści można dostosowywać do wybranych kanałów komunikacji, a także recyklingować w zależności od potrzeb.
- Planowanie Kampanii: Jeśli to odpowiedni moment, omów na spotkaniu i przeanalizuj raz jeszcze planowane kampanie komunikacyjne. Określ harmonogram, zadania i role w zespole odpowiedzialnym za ich realizację.
- Mierzenie Skuteczności: Zdefiniuj wskaźniki sukcesu dla strategii komunikacji, takie jak zasięg, zaangażowanie czy konwersje. To pozwoli na monitorowanie skuteczności kampanii marketingowej w świecie krypto i wprowadzanie ewentualnych poprawek.
Po przeprowadzeniu warsztatów strategicznych kluczowe osoby w firmie, wewnętrzny zespół marketingowy lub agencja PR obsługująca projekt powinni posiadać jasne wytyczne dotyczące tego, jak komunikować markę w sposób spójny, atrakcyjny i dostosowany do potrzeb swoich odbiorców. Ważne jest również, aby strategia komunikacji marki była elastyczna i mogła być dostosowywana do zmian w otoczeniu biznesowym lub do aktualnych potrzeb klientów. Należy tu pamiętać o niezwykle dynamicznym otoczeniu, w jakim projektom krypto przyszło funkcjonować.
Strategia marketingowa powinna być spisana w co najmniej dwóch egzemplarzach:
- Obszernym dla zarządu i działu marketingu – zawierającym analizy, szczegółowe wytyczne i przykłady, analizę SWOT, język korzyści, wytyczne do brandbooka, pomysły na kampanie i alternatywy.
- Skróconym dla pozostałych pracowników – zawierającym misję, wizję, key message, język marki.
Content marketing w Web3 – treści są naszą wizytówką zarówno w świecie online, jak i offline
Jednym z kluczowych działań w promocji projektów związanych z technologią blockchain jest marketing treści, który jest z kolei terminem niezwykle pojemny, znajdującym swoją emanację w wybranych przez nas działaniach. Sama definicja content marketingu traktuje o tworzeniu i udostępnianiu wartościowych treści, które przyciągają uwagę, edukują, angażują i budują zaufanie wśród odbiorców. Można by rzecz, że marketing treści jest na „pierwszej linii” i to właśnie z nim interesariusze (inwestorzy, media, developerzy dApps ) mają kontakt w pierwszej kolejności, stąd zalecamy priorytetowe potraktowanie tego tematu. Content marketing przewija się zatem w każdym obszarze, które zechcemy eksplorować komunikacyjnie i może pełnić różne funkcje.
Kilka wartościowych przykładów:
- Edukacja: Wiele osób wciąż nie zna szczegółów technologii blockchain i zastosowanie kryptowalut nie wspominając już o specyfice Twojego potencjalnego projektu. Twórz treści edukacyjne, takie jak artykuły, poradniki, infografiki czy wideo, które tłumaczą skomplikowane koncepcje w przystępny sposób. Pamiętaj, by język dostosować do odbiorcy.
- Blogowanie: Regularne publikowanie artykułów na temat trendów, wyzwań i innowacji w dziedzinie Web3 i blockchain może przyciągać czytelników i pozycjonować markę, jako eksperta, a nawet pioniera. Przy okazji, należy pamiętać o budowaniu marki osobistej, która uwiarygodni produkt. W niektórych obszarach on-line, np. LinkedIn, to właśnie wizerunek danej osoby (ambasadora, eksperta) będzie lepiej pozycjonowany przez algorytmy platformy i przełoży się na większą skuteczność w kontekście zasięgu publikowania contentu blogowego.
- Case Study: Przedstawiaj przypadki użycia technologii blockchain w realnych sytuacjach. Opisz, jakie problemy rozwiązują, jakie korzyści przynoszą i dlaczego są ważne. Być może miałeś (-aś) okazję testować swój produkt w skali mikro, ale marzy Ci się wdrożenie globalne? Nie szkodzi! pokaż efekty swojej dotychczasowej pracy i zadbaj o ich odpowiednią widoczność w wybranych mediach. Możesz też zachęcać do publikowania efektów działania swoich użytkowników lub przygotowywać wspólne case study razem z zadowolonymi klientami.
- Wideo: Twórz wideo prezentujące projekt, ekspertów którzy za niego odpowiadają, tutoriale dotyczące korzystania z platformy, aplikacji zdecentralizowanej czy też wyjaśnienia na temat konkretnych aspektów technologii. Filmy w dalszym ciągu zajmują czołowe miejsce, jeżeli chodzi o budowanie zaangażowania obserwatorów i generowania interakcji. W dobie popularyzacji narzędzi AI warto wspomóc się takimi platformami, jak Midjourney lub DALL-E, dzięki czemu treści będą bardziej zróżnicowane, a ich opracowywanie – zautomatyzowane. Uwolnij swój czas i poświęć go na prace kreatywne, działania generyczne zleć robotom!
- Podcasty: Prowadzenie regularnych podcastów z ekspertami z branży może przyciągnąć słuchaczy i budować autorytet projektu. Jeżeli nie masz warunków do uruchomienia autorskiej audycji, zwróć się do twórców, którzy poruszają tematy związaną z kryptowalutami czy technologią blockchain i wyraź chęć uczestnictwa. W branży związanej z zagadnieniami Web3 takie programy powstają jak grzyby po deszczu, więc ekspozycja swojej osoby nie powinna przysporzyć problemu.
- E-booki i Whitepapery: Przygotuj dłuższe formy treści, takie jak e-booki lub whitepapery, w których głębiej omówisz aspekty techniczne, cele i filozofię projektu. Na podstawie spisanych założeń projektu (whitepaper) inwestorzy często podejmują decyzję o swoim zaangażowaniu/bądź nie. Zadbaj o szczegółowy roadmap swojego produktu blockchain tak, żeby wzbudzić ciekawość i przyciągnąć uwagę potencjalnych interesariuszy. Jeżeli zamierzasz wyemitować swój token, pamiętaj o transparentnym zobrazowaniu tokenomii projektu.
- Social Media: Jest to jeden z priorytetowych kanałów każdego projektu Web3. Budowanie zaangażowanej społeczności wokół Twojego pomysłu może przełożyć się na Twoje „być albo nie być” – tym bardziej w czasie bessy, która kojarzona jest ze spadkiem zainteresowania kryptowalutami. Działania w social media opiszę szerzej w kolejnych akapitach.
- Newsletter: Utrzymuj kontakt z subskrybentami (pozyskanymi np. via www albo social media) poprzez regularne wysyłanie newsletterów zawierających najnowsze informacje, aktualizacje i analizy branżowe. Koniecznie pamiętaj o odpowiedniej konfiguracji i wyróżnieniu swoich wiadomości. Branża krypto przesiąknięta jest najróżniejszymi technikami wyłudzania środków i danych od uczestników rynku, dlatego postaw na bezpieczeństwo!
- SEO: Optymalizuj treści pod kątem pozycjonowania ich widoczności w Google, aby były łatwiej znajdowane przez osoby szukające informacji o technologii blockchain. Warto pamiętać, że pozycjonowanie to nie tylko nasza strony www, ale też inne platform, na których publikujemy treści – Twitter (X), Linkedin, Facebook, YouTube itd. Pozycjonowanie na każdej z nich rządzi się własnymi, unikalnymi zasadami. Są to szczególnie skomplikowane zagadnienia, stąd rekomendujemy pozyskanie wiedzy od firmy specjalizującej się w tej dziedzinie. Optymalizować warto również treści na blogu, biurze prasowym, czy materiały PR wysyłane do mediów. Działania z zakresu SEO PR pozwalają upiec 2 pieczenie na jednym ogniu – budują wizerunek marki w mediach branżowych, a także wzmacniają pozycje witryny w Google poprzez poprawę parametru link popularity strony www.
- Aktualności i Wydarzenia: Na bieżąco informuj o nowościach, nadchodzących wydarzeniach, konferencjach, hackatonach czy webinarach związanych z projektem.
- Testimonials: Publikuj opinie i relacje pozyskane od osób korzystających z projektu. To pomoże budować zaufanie wśród kolejnych potencjalnych użytkowników. Niekoniecznie muszą to być wypowiedzi reprezentanta korporacji pokroju Google, ale np. developera dApps, który buduje aplikacje w ramach naszej infrastruktury, testera, itp.
- Współpraca z Ekspertami: Współpracuj z profesjonalistami i liderami opinii z branży Web3, którzy mogą dostarczyć cennych treści lub uczestniczyć w wywiadach. To pomoże zwiększyć wiarygodność projektu oraz ugruntować pozycję nas jako ekspertów.
- Monitoring i Analiza: Regularnie monitoruj wyniki i reakcje na publikowane treści. Analizuj, które tematy czy formy treści cieszą się największym zainteresowaniem. Ucz się od liderów, którzy już funkcjonują na rynku. Wykorzystaj też narzędzia pomagające monitorować wizerunek marki. Od najprostszych jak Google Alerts, Analytics, Brand24, po (wraz ze wzrostem rozpoznawalności marki) bardziej zaawansowane jak IMM.
Content marketing w przypadku projektów blockchain to proces długotrwały, wymagający spójności, autentyczności i bazujący na dostarczaniu realnej wartości użytkownikom. Kluczem jest budowanie relacji z odbiorcami oraz przekazywanie im informacji umożliwiających lepsze zrozumienia projektu. Cała strategia marketingu treści powinna być skupiona na silnych fundamencie w postaci dostarczania wartości.
Social Media Marketing w Web3 – czyli każdy kanał dozwolony!
Jeżeli branża Web3 i zagadnienia, takie jak decentralizacja, kryptowaluty i blockchain są Wam znane, to z pewnością zauważyliście, że każdy będący uczestnikiem rynku jest obecny w mediach społecznościowych. Nie powinno być to żadnym zaskoczeniem, przede wszystkim z uwagi na możliwość nieograniczonego skalowania swoich zasięgów, budowania oraz pielęgnowania nowych kontaktów z wszelkiej maści interesariuszami. I to właśnie dzięki swojej globalnej dostępności i masowości, media społecznościowe umożliwiają projektom blockchain skuteczną komunikację, budowanie społeczności, edukację oraz pozyskiwanie inwestorów. Decyzja o kreowaniu swojego wizerunku w wybranych kanałach powinna być przemyślana i tradycyjnie uwzględniać specyfikę naszych grup docelowych (sposób, w jaki konsumują treści), a także ich aktywność w rozpatrywanych miejscach on-line.
Kanały social media istotne w projektach blockchain:
Meta (Facebook) w Web3
Chociaż coraz częściej słyszy się, że zaangażowanie osób młodszych (Gen Z) w tym kanale regularnie spada na rzecz platform, które również znajdą się w niniejszym materiale. Jednak Facebook nadal może się pochwalić dominującą pozycją, jeżeli chodzi o ilość aktywnych kont.
Funkcjonalności Meta wartościowe z perspektywy projektów Web3 i budowania marki:
- Tworzenie społeczności: Możesz utworzyć stronę na Facebooku dedykowaną projektowi, która będzie źródłem informacji: aktualizacji, artykułów i analiz związanych z projektem. Możesz również tworzyć grupy dyskusyjne, w których członkowie społeczności będą mogli wymieniać się opiniami i pomysłami.
- Działania płatne: Facebook oferuje jedne z najbardziej zaawansowanych narzędzi reklamowych, które pozwalają docierać do konkretnych grup odbiorców na podstawie demografii, zainteresowań , zachowań, a nawet sposobów korzystania z Internetu. Możesz wykorzystać te narzędzia do promocji swojego projektu i przyciągania nowych użytkowników. Pamiętaj, że reklamowanie projektów blockchainowych jest odpowiednio regulowane prawem obowiązującym w danym kraju. Zapoznaj się z tymi zasadami zanim przystąpisz do opracowywania kreacji reklamowych.
- Transmisje na żywo: Funkcja transmisji live na Facebooku umożliwia organizowanie sesji Q&A, AMA („Ask Me Anything”) prezentacji projektu oraz dyskusji na temat aktualnych trendów w dziedzinie kryptowalut i blockchain.
- Wykorzystanie grup: Oprócz strony projektu, możesz także angażować społeczność poprzez uczestnictwo w grupach tematycznych związanych z kryptowalutami. Dzielenie się wiedzą i uczestnictwo w dyskusjach może pomóc w zbudowaniu zaufania i autorytetu.
Instagram – wizualna strona branży krypto
Marketing na Instagramie opiera się głównie na regularnym dostarczaniu atrakcyjnej wartości wizualnej oraz dialogu z odbiorcami. Kluczową rolę odgrywają tutaj grafiki, infografiki, zdjęcia i krótkie filmy.
Funkcjonalności Instagrama wartościowe z perspektywy budowania wizerunku projektów Web3:
- Funkcje takie jak Instagram Stories i Instagram Live pozwalają na natychmiastowe udostępnianie informacji, organizowanie sesji Q&A/AMA oraz pokazywanie kulisy projektu, co może budować więź z widzami.
- Poprzez używanie odpowiednich hasztagów związanych z kryptowalutami i blockchainem, możesz zwiększyć widoczność swoich treści i dotrzeć do osób zainteresowanych tą tematyką.
- Współpraca z influencerami: Wyszukaj influencerów związanych z tematyką Web3, blockchain, którzy wpisują się w DNA Twojego biznesu. Więcej na ten temat w osobnym akapicie.
- Konkursy i nagrody: Organizowanie drobnych wyzwań na Instagramie, w których uczestnicy muszą udostępniać treści związane z projektem lub tworzyć własny content, może zwiększyć zaangażowanie i rozpoznawalność projektu. User-generated content to nadal jeden z najlepszych sposobów na skokowe zwiększenie rozpoznawalności marki.
- Instagram również umożliwia emitowanie dobrze targetowanych reklam.
Zarówno Facebook, jak i Instagram, są doskonałym sposobem budowania społeczności, edukowania i angażowania uczestników oraz przyciągania inwestorów. Kluczem do sukcesu jest oferowanie wartościowego contentu, regularność publikacji, ciągła interakcja z widzami i dostosowywanie strategii do specyfiki każdej z platform. Jeżeli ilość zadań związanych z marketingiem Web3 w social mediach wydaje Ci się przytłaczająca, zachęcamy do kontaktu z profesjonalną agencję public relations o kompetencjach digitalowych, która wie jak budować wizerunek projektów krypto.
Influencer marketing – wykorzystaj autorytet eksperta Web3
Współpraca z osobą rozpoznawalną w świecie Web3/blockchain może katapultować Twój projekt w kontekście zasięgów i rozpoznawalności marki. Może też być niestety przysłowiowym „gwoździem do trumny” jeżeli nie poświęcisz czasu na gruntowną analizę ”krypto-celebryty”, z którym postanowiłeś (-aś) podjąć kooperację. Sama współpraca z twórcami nie jest zagadnieniem nowym – z takimi strategiami stykamy się każdego dnia i w różnych ujęciach: od promocji suplementów diety, przez wyposażenie domu, po wybór oleju silnikowego. Naturalne jest to, że do tego pojemnego grona dołączy branża blockchain.
Przykładowo, możemy mówić o wielomilionowych kontraktach i influencerach, wręcz celebrytach, o monumentalnej rozpoznawalności, np. Cristiano Ronaldo i giełda Binance, Tom Brady i Gisele Bunchen i giełda FTX, ale także o postaciach znanych tylko w branży blockchain, które – po ustaleniu warunków współpracy – mogą opracować i rozdystrybuować komunikaty, które wpisują się w filozofię naszego projektu. Co należy wziąć pod uwagę chcąc nawiązać relacje z influencerem?
- Wybierz odpowiedniego partnera: Jeżeli chcesz wypromować projekt wpisujący się w zagadnienia Web3, skup się na influencerach, którzy są znani i rozpoznawalni w tej konkretnej branży. W Polsce dziedzina ta jest relatywnie młoda, ale już teraz wykształciło się wiele osobistości posiadających autentyczną widzę na temat kryptowalut, a przy tym angażujących uwagę Twoich potencjalnych inwestorów.
- Autentyczność jest kluczem: Uczestnicy rynku są coraz bardziej świadomi i potrafią rozpoznać niewiarygodnych influencerów albo „ekspertów”, którzy parają się tzw. „shillowaniem” projektów – agresywnym promowaniem danego tokena tylko po to, żeby szybko się go (z zyskiem) pozbyć po parabolicznym wzroście ceny, tzw. „pump and dump”. W efekcie, proceder ten generuje straty większości osób, które zaufały influencerowi promującemu projekt . Marki powinny unikać współpracy z osobami, które mogą być postrzegane jako niewiarygodne lub nieautentyczne.
- Znaczenie bezpieczeństwa marki: W świecie kryptowalut, gdzie ryzyko jest wysokie, marki muszą być szczególnie ostrożne przy wyborze influencerów. Bezpieczeństwo i wiarygodność projektu to podstawa – nie można pozwolić, by niekompetentny twórca internetowy zachwiał naszym wizerunkiem, lub choćby rzucił na nas cień podejrzeń.
- Transparentność: Wszelkie współprace z influencerami powinny być jasno oznaczone jako reklama lub współpraca płatna. Za niestosowanie się do najnowszych regulacji prawnych grożą wysokie grzywne.
- Kreatywność: Daj influencerowi swobodę w tworzeniu treści, zachowując jednocześnie spójność z przekazem projektu. Pozwól mu wykorzystać swój unikalny styl i sposób prowadzenia narracji. Pamiętaj jednak, że na początku współpracy powinien on otrzymać instrukcje, w jaki sposób marka chciałaby być postrzegana i jakich zachowań powinien on się wystrzegać.
- Monitoring Wyników: Śledź wyniki kampanii influencer marketingowej, takie jak zasięg, zaangażowanie, liczba kliknięć itp. Możesz też monitorować jakościowe dane, jak np. analiza sentymentu, pozwalająca ocenić nastawienie użytkowników do marki. To pozwoli ocenić skuteczność współpracy.
- Długoterminowe Relacje: Zamiast jednorazowej kampanii, warto rozważyć budowanie długoterminowych relacji z wpływowymi osobami. To może budować spójność i zaufanie.
Twitter (X) –marketingowe must have w świecie Web3
Jeżeli miałbym postawić tylko na jeden kanał komunikacji, to zdecydowanie byłaby to platforma, której logotyp kiedyś zdobił niebieski ptaszek. Oczywiście, zalicza się ona do kategorii ”marketing mediów społecznościowych”, ale zajmuje tak istotne miejsce w niniejszym zestawieniu narzędzi i kanałów komunikacji w Web3, że należało poświęcić jej osobny akapit. Twitter (X) od lat zajmuje pierwsze miejsce jeżeli chodzi o tematykę związaną z Web3, kryptowalutami, technologią blockchain itd. To właśnie na Twitterze (X) znajdziecie najpoczytniejszych influencerów, ekspertów i analityków, którzy każdego dnia dzielą się nową garścią informacji z branży. To samo tyczy się firm z tego sektora. Można by rzec, że jeżeli jakiegoś projektu nie ma na Twitterze (X), to nie ma go wcale. Dlaczego Twitter (X) to kanał, który powinien znaleźć się w Twoim polu widzenia? Poniżej kilka powodów:
- Użytkownicy uwielbiają interfejs aplikacji – cechuje go prostota oraz intuicyjne funkcje, takie jak blokowanie, mutowanie, wiadomości bezpośrednie i inne.
- Twitter (X) jest świetnym źródłem najnowszych informacji i trendów, z funkcjami, które pozwalają na ich porządkowanie. W dziedzinie blockchain każdego dnia mamy do czynienia z przełomowymi newsami, które natychmiast docierają do osób preferujących wybrane treści. Jeżeli na świecie zadzieje się coś istotnego z perspektywy danego użytkownika, może mieć pewność, że w ciągu kilku sekund zobaczy najpopularniejsze wątki związane z tym eventem.
- Twitter (x) pozwala na znalezienie, zidentyfikowanie i angażowanie się w życie różnych społeczności. Web3 to niezwykle kolorowy świat , który „zaprasza do siebie” zarówno wielkie, globalne korporacje, jak i internetowych nomadów, którzy preferują pozostać w cieniu.
- Budowanie pozycji eksperta w danej dziedzinie. W Polsce pod tym względem nadal króluje Linkedin, ale coraz więcej profesjonalistów z różnych branż, dostrzega potencjał (zasięgi, wysoki poziom interakcji) Twittera (X). Jeżeli Twoim celem jest pozyskanie finansowania dla swojego projektu, koniecznie pomyśl zarówno o profilu firmowym, jak i indywidualnym, który będzie dodatkowym wsparciem dla tego pierwszego. Wiele start-upów zachęca do ekspozycji i aktywności na platformie również osoby techniczne, jak np. developerów dApps, w celu przemycenia ciekawostek, innowacji wartościowych dla innych programistów. Pozwala to budować zaufanie i jeszcze mocniej integrować społeczność wokół projektu.
- Twitter (X) pozwala na swobodny ton i prawdziwą komunikację między markami, a użytkownikami. Konsekwentny styl i ton wypowiedzi może wzmocnić tożsamość marki.
- Platforma jest efektywna w kierowaniu ruchu na stronę internetową. Możesz dodawać różne linki i zachęcać do kliknięć oraz retweetów. Innymi słowy możesz stworzyć prawdziwą sieć powiązań userów, fanów ze swoim brandem.
- Twitter zapewnia szybkie wsparcie w zakresie obsługi klienta i innych interesariuszy. Użytkownicy często korzystają z platformy do zadawania pytań czy zgłaszania problemów. Szybka i skuteczna odpowiedź jest kluczowa.
O czym należy pamiętać budując swój wizerunek na Twitterze (X)?
- Upewnij się, że profil Twojej firmy lub Twój indywidualny są odpowiednio skonfigurowane i doskonale oddają idee stojące za marką i wartości, które dostarcza.
- Zadbaj o spójną tożsamość swojej marki/ wizerunku eksperta. Pamiętaj również o konsekwencji w narracji i stylu wypowiedzi.
- Publikuj wartościowe i interesujące treści, które będą angażować Twoją społeczność. Może to być mieszanka artykułów, zdjęć, filmów i innych form multimedialnych, które pokazują autorskie rozwiązania ze świata Web3, jak i aktualne trendy na rynku krypto.
- Odpowiadaj na komentarze, retweetuj i lajkuj posty innych. To nie tylko zwiększy Twoje zaangażowanie, ale także pomoże w budowaniu relacji z obserwującymi. Jeżeli fani zauważą, że jesteś czynnym uczestnikiem dialogu, chętniej będą wchodzić z Tobą w interakcję.
- Badaj konkurencję i trendy. Obserwuj, co robią twoi konkurenci i jakie są aktualne trendy w branży. Może to dostarczyć cennych wskazówek dotyczących tego, co twoja społeczność chciałaby zobaczyć.
- Wypracuj odpowiednią częstotliwość postów. Znajdź złoty środek między zbyt rzadkim, a zbyt częstym publikowaniem. Natłok wpisów może zniechęcić obserwujących, podczas gdy zbyt rzadka aktywność może spowodować, że zostaniesz zapomniany, co w kontekście marketingowym jest istnym strzałem w kolano.
- Jeśli Twój plan biznesowy przewiduje wygospodarowanie budżetu reklamowego, rozważ użycie płatnych opcji Twittera (x), takich jak promowane tweety/posty czy reklamy, aby zwiększyć zasięg i zaangażowanie.
- Najważniejsze – nie próbuj udawać kogoś kim nie jesteś i nie ukazuj swojego brandu jako rewolucyjnego, bo prędzej czy później, ktoś zechce bliżej przyjrzeć się Twoim osiągnięciom i w konsekwencji Twój wizerunek przestanie być autentyczny. Ludzie zdecydowanie bardziej preferują śledzić czyjąś „podróż” i dochodzenie do kolejnych poziomów rozwoju, niż obserwować kogoś z kim nie mogą się identyfikować.
- Wchodź w interakcje z innymi markami ze świata Web3 albo szeroko pojętych kryptowalut, oznaczaj, komentuj, lajkuj. Podobna rekomendacja dotyczy budowania relacji z influencerami, którzy zainteresowani Twoim biznesem, mogą zechcieć przyłączyć się do jego promocji.
Dodatkową „atrakcją” jeżeli chodzi o prowadzenie komunikacji o tematyce Web3 na Twitterze (X) może być fakt, że za rozwój platformy odpowiada Elon Musk, który docenia rewolucję jaką jest technologia blockchain.
Ponadto, ostatnie informacje sugerują, że plan rozwoju Twittera(X) zakłada zbudowanie „aplikacji do wszystkiego” będącej w efekcie połączeniem funkcji znanych z odrębnych aplikacji: zakupy on-line, usługi finansowe, platforma video, kupno i sprzedaż akcji i kryptowalut itd. Wszystkie te okoliczności mogą okazać się sprzyjające w kontekście promocji projektów blockchainowych i stać się dodatkowym katalizatorem dla ich popularyzacji, budowania świadomości.
Połączenie komunikatora i medium społecznościowego jako wiodący trend w digital marketingu w Web3
Telegram – w promocji projektów blockchain
To zdecydowane podium pod względem popularności w sektorze blockchain. Telegram należy do najprostszych w użytkowaniu aplikacji do komunikacji, która umożliwia wysyłanie wiadomości tekstowych, multimedialnych oraz prowadzenie rozmów głosowych i wideo. W świecie Web3 pełni funkcję natychmiastowej i zwięzłej komunikacji dla zamkniętej grupy osób, które – w zależności od kanału – mogą wymieniać się informacjami między sobą. To właśnie za pośrednictwem tego komunikatora – w pierwszej kolejności – firmy udostępniają najważniejsze newsy oraz informacje. Dopiero później znajdują one swoje zmodyfikowane wersje na pozostałych platformach społecznościowych.
Kluczowe cechy Telegrama z perspektywy dynamicznej branży kryptowalut:
- Bezpieczeństwo: Telegram jest znany ze swojego silnego szyfrowania, co sprawia, że jest jednym z najbezpieczniejszych dostępnych komunikatorów. Co z kolei świetnie łączy się z tematem krypto. Ostrożności nigdy za wiele!
- Szybkość: Dzięki wydajnym algorytmom i serwerom, Telegram jest jednym z najszybszych komunikatorów na rynku.
- Wszechstronność: Umożliwia wysyłanie różnego rodzaju plików, od zdjęć i filmów po dokumenty i lokalizacje.
- Grupy i Kanały: Telegram pozwala na tworzenie grup dyskusyjnych z dużą liczbą uczestników oraz kanałów, które są jednokierunkowym medium informacyjnym.
- Boty: Platforma oferuje wsparcie dla botów, co umożliwia automatyzację różnych zadań i interakcji. Co ciekawe, od niedawna mamy do czynienia z prawdziwą eksplozją kolejnej niszy krypto, którą są boty telegramowe (posiadające własne tokeny).
- Prywatność: Telegram nie udostępnia danych użytkowników i oferuje funkcje takie jak samoniszczące się wiadomości. Mam tylko nadzieję, że nie macie tu skojarzenia z kreskówką ”Inspektor Gadżet” ;)
- Zerowy próg wejścia: Telegram jest darmowy i nie zawiera reklam.
- Otwarte API: Dzięki otwartemu API, developerzy mogą tworzyć własne aplikacje i rozszerzenia korzystające z infrastruktury Telegrama.
Discord – w świecie Web3
Platforma komunikacyjna, która pierwotnie zyskała na popularności wśród graczy, a później stała się istotnym narzędziem w ekosystemie kryptowalut i technologii blockchain. Razem z Twitterem i Telegramem tworzy prawdziwą „trójcę” w zakresie budowania wizerunku w sektorze Web3. Discord to mój osobisty faworyt z kilku względów:
- Zorganizowana Struktura
Discord pozwala na tworzenie różnych kanałów tematycznych, co ułatwia organizację informacji i dyskusji. Możesz mieć osobne kanały dla ogłoszeń, wsparcia technicznego, konwersacji na temat rozwoju i innych aspektów projektu, a nawet memów. Jeżeli jakiś projekt jest na etapie testowym, tzw. „testnecie” i zachęca użytkowników do działań (testowania) na platformie , to na 99% zakomunikuje to na Discordzie i wyodrębni odpowiednią sekcję, która będzie dedykowana tym aktywnościom. Działania testowe w świecie Web3 czasami wiążą się z otrzymaniem nagród (na etapie mainnetu, czyli po oficjalnym launchu projektu i emisji danej kryptowaluty) w postaci tokenów lub NFT. Z tego powodu odpowiednie zorganizowanie i moderowanie testów może być kluczem do budowania zaangażowania i popularności projektu.
- Interakcja z Społecznością
Funkcje, takie jak czat głosowy, tekstowy i możliwość udostępniania ekranu sprawiają, że Discord jest doskonałym miejscem do interakcji z użytkownikami i inwestorami.
- Wsparcie Techniczne i Edukacja
Kanały dedykowane wsparciu technicznemu i edukacji pozwalają na szybkie rozwiązywanie problemów i odpowiedzi na pytania społeczności. Po wprowadzeniu zgłoszenia moderator kanału otrzyma powiadomienie, na które może zareagować.
- Prywatność i Bezpieczeństwo
Discord oferuje różne poziomy zabezpieczeń, w tym weryfikację dwuetapową, co jest istotne dla projektów krypto, które są często celem ataków i prób wyłudzeń.
- Webhooki i Boty
Discord pozwala na integrację z zewnętrznymi narzędziami i usługami przez webhooki i boty, co może być użyte do automatyzacji różnych zadań, takich jak powiadomienia o transakcjach czy aktualizacjach kursów.
- Partnerstwa i Kolaboracje
Platforma jest również używana do nawiązywania relacji z innymi projektami, influencerami i ekspertami w dziedzinie technologii.
- AMA (Ask Me Anything) i Wydarzenia
Platforma jest idealna do organizowania sesji Q&A i innych wydarzeń na żywo, które mogą zostać wykorzystane PR-owo, by zwiększyć zainteresowanie projektem. Jeżeli jakiś projekt uzyskał spore finansowanie od znanych funduszy inwestycyjnych oraz jest szansa, że będzie chciał się podzielić częścią tokenów, to uczestniczenie w AMA może być jednym z warunków uzyskania tzw. „airdropa”.
- Zarządzanie Zespołem
Kanały prywatne i różne poziomy uprawnień sprawiają, że Discord jest efektywnym narzędziem do zarządzania zespołem i koordynacji działań.
Dzięki przytoczonym powyżej funkcjom, Discord stał się jednym z kluczowych narzędzi w promocji i zarządzaniu projektami kryptowalutowymi, oferując szeroki zakres możliwości dla twórców i społeczności. W toku rozwoju platformy i jej zaadaptowania przez społeczność Web3 wykształciła się nowa profesja, której zadaniem jest dbanie o społeczność, jej aktywizację, moderację. Community managerowie, bo tak nazywa się to stanowisko, już od kilku lat zyskują na znaczeniu, a ich rola staje się jedną z podwalin sukcesu projektów Web3 – „jeżeli nie ma społeczności, nie ma projektu”.

Wielka trójca marketingowa w branzy blockchain
Reddit – zadbaj o odpowiednią nośność narracji
Amerykańska platforma społecznościowa, która umożliwia użytkownikom publikowanie treści w formie postów, które następnie mogą być komentowane i oceniane przez innych użytkowników. Platforma została założona w 2005 roku i od tego czasu zyskała ogromną popularność, zgromadzając setki milionów aktywnych użytkowników miesięcznie. Średnia ilość aktywnych userów w skali miesiąca oscyluje w okolicach 430 mln, a liczba indywidualnych grup dyskusyjnych – 100.000.
Pod względem strukturalnym, Reddit jest zorganizowany wokół “subredditów”, czyli społeczności skupiających się wokół konkretnych tematów lub zainteresowań, jak np. blockchain i Web3. Platforma skupia się na dyskusji i wymianie informacji, a nie tylko na jednostronnym udostępnianiu treści. Użytkownicy często angażują się w długie i szczegółowe konwersacje. Platforma chętnie jest wybierana jako kluczowy kanał komunikacji z uwagi na lepszą anonimowość niż większość innych platform mediów społecznościowych.
Technicznie Reddit używa systemu “upvotów” i “downvotów” do oceny treści. Pozwala to na dynamiczne sortowanie postów i komentarzy w zależności od ich popularności i jakości. Należy pamiętać, że każdy subreddit ma swoje własne zasady i “reddikietę”, co tworzy unikalną kulturę na każdym forum. Nieprzestrzeganie tych zasad może skutkować ostrzeżeniami lub nawet banem, dlatego publikując treści na temat swojego projektu blockchain, upewnijcie się, że są one zgodne z obowiązującymi zasadami. Dodatkową wartością może być fakt, że posty na Reddicie często są wysoko oceniane w wynikach wyszukiwania, co może generować znaczący ruch na zewnętrznych stronach internetowych.
Współpraca z wyspecjalizowanymi partnerami Web3 (Galxe, Zealy, Layer3)
Jak już wielokrotnie ustaliliśmy, kluczowe w sukcesie projektów Web3 jest zbudowanie silnej społeczności, która nawet w czasie spadku zainteresowania branżą kryptowalutową, będzie przy nim trwać, angażować się, „budować jego popularność i zasięg”. Pomocną dłoń w przetarciu „blockchainowego szlaku” i uzyskaniu znacznego rozpędu, wyciągnąć może do ciebie taka platforma, jak np. Galxe. Nie ma tutaj żadnych ograniczeń w kontekście produktów do promowania. Każda kategoria (DeFi, NFT, L1, L2 itp.) rozwiązań opartych na technologii blockchain jest mile widziana.
Galxe.com umożliwia zakładanie profili przez firmy kryptowalutowe, a następnie ich aktualizowanie o kampanie z nagrodami. Mechanika jest bardzo prosta, ale skutkuje wysokim poziomem zaangażowania i równocześnie może pełnić rolę badania rynku: osoby zainteresowane danym projektem mogą przejrzeć aktualnie dostępne taski, których wykonanie skutkuje otrzymaniem punktów lojalnościowych albo odznak, które z kolei będą miały znaczenie przy dystrybucji nagród – tokenów, NFT, WL („Whitelist” – wczesny dostęp do projektu) itd. Każda firma określa własne zasady, ale doświadczenie wskazuje na to, że najlepszym motywatorem jest uzyskanie realnej korzyści materialnej.
Idąc krok dalej, platforma oferuje integrację z „trójcą” social mediów w Web3, tj. Telegram, Discord, Twitter, co przekłada się na zasięgi projektu w tych właśnie kanałach. Jedno z zadań dostępnych na Twoim kanale w Galxe.com może polegać np. na zalajkowaniu wpisu opublikowanego na profilu Twojej firmy albo naciśnięciu „retweet”. Inny task może dotyczyć zweryfikowania konta na Discordzie projektu albo Telegramie.
Budowanie strategii marketingowych i komunikacja w świecie Web3 to naprawdę wielowątkowe przedsięwzięcie. Bazując na własnych doświadczeniach i praktykach z zakresu public relations, a także działań digital mamy sporo do zaoferowania nowemu sektorowi rynku, jakim jest blockchain. Ale to za mało – rewolucja w świecie internetu wymaga od nas inwencji twórczej oraz otwarcia umysłu na niezbadane horyzony. Dlatego też możemy powiedzieć, że, „eksplozja” Web3, kryptowalut i technologii pokrewnych spowodowały, że nagle pojawiły się nowe narzędzia i kanały komunikacji, które teraz możemy z ciekawością eksplorować. Lub jeszcze inaczej – metody, kanały do tej pory niszowe albo ograniczone do wąskiej grupy społeczności internetowych, np. gamerów – teraz weszły do powszechnego użytku i znalazły swoje zastosowanie w innych sektorach rynku, dzięki czemu my – jako podmiot zajmujący się szeroko pojętym budowaniem wizerunku – ciągle podlegamy stałemu prawu jakim jest zmiana.