Strona główna Blog Marketing online Jak zaprojektować sklep internetowy, by miał dużą sprzedaż?

Jak zaprojektować sklep internetowy, by miał dużą sprzedaż?

30 lipca 2015

Takie pytanie zadaje sobie pewnie każdy przedsiębiorca myślący o przeniesieniu tradycyjnego biznesu do Internetu. Właściwe zaprojektowanie sklepu pod kątem użyteczności i optymalizacji konwersji zwróci się wielokrotnie dzięki sprzedaży i zaoszczędzonych wydatkach na reklamę. Często przedsiębiorcy po prostu zlecając zadanie stworzenia sklepu agencjom lub freelancerom. Nie zdają sobie jednak sprawy z istotności takich zagadnieniach jak użyteczność, widoczność dla wyszukiwarek czy też poprawna ścieżka zakupowa. Projekt i wykonanie sklepu oceniają na podstawie subiektywnych odczuć (ładny lub nie).

Projekt

Czy wiecie, że hipermarkety wydają ogromne kwoty na badania efektywności swoich powierzchni pod kątem sprzedaży. W środowisku sklepów internetowych konkurencja jest większa, a użytkownik może zamienić sklep na inny dzięki zaledwie 2 kliknięciom. Właśnie dlatego użyteczność i funkcjonalność e-sklepu jest tak istotna.

Czym jest user experience management?

Im droższy produkt sprzedajesz tym mocniej musisz skupić się na pozytywnym doświadczeniu zakupowym klienta, by zminimalizować tzw. ból po-decyzyjny. User Experience Management to inaczej kształtowanie pozytywnych doświadczeń konsumenta. Jeśli sprzedawalibyście produkty farmaceutyczne na pewno chcielibyście, by Wasz klient znalazł się przyjemnym, czystym i estetycznym otoczeniu dokonując zakupów. Sprzedając autorskie kolekcje ubrań, raczej stawiacie na tajemniczość, alternatywne i ciekawe wnętrza, które podkreślą poczucie indywidualności klienta.

Przeniesienie tych doświadczeń ze sklepu stacjonarnego do sklepu internetowego nie jest niczym złym. Nie dziwi nas fakt, że przedsiębiorca zlecając projekt e-sklepu tak dużą wagę przykłada do aspektów wizualnych. Należy jednak pamiętać, że doznania wizualne i emocjonalne nie mogą przysłonić kwestii użyteczności. Tworzenie platformy e-commerce to dużo więcej niż przygotowanie grafiki, programowanie, załadowanie bazy danych i osadzenie witryny na serwerze.

Jeśli zapomnisz o kwestiach SEO oraz strategii pozyskiwania ruchu, Twoi potencjalni klienci nie dotrą na Twoją stronę niezależnie od tego, jak będzie atrakcyjna. Będziesz niczym właściciel luksusowego salonu samochodowego ulokowanego w środku pola kapusty. Z kolei zaniedbanie kwestii usability może sprawić, że Twój klient poczuje się tak jakby trafił do sklepu, w którym wszystkie produkty są w zamkniętych gablotach i nigdzie nie można znaleźć sprzedawcy by je otworzył.

Projektując sklep tradycyjny myślisz o jego funkcjonalności, lokalizacji i wyglądzie. Podobnie musisz myśleć o sklepie internetowym. Zaplanuj doświadczenie użytkowników, pozyskiwanie ruchu i użyteczność.

Jeżeli moglibyśmy udzielić Ci tylko jednej rady, brzmiałaby ona…

Zaprojektuj swój e-sklep najprościej jak się da

Postaraj się wyobrazić sobie użytkownika, który chce po prostu rozwiązać swój problem (za pomocą Twojego produktu lub usługi). Nie interesują go piękne banery na Twojej stronie, certyfikaty ISO, które posiadasz. Jedyne co go interesuje to informacja czy produkt będzie spełniał jego oczekiwania i wymagania oraz to czy może zaufać Twojemu sklepowi (czy go nie oszukasz, czy towar zostanie wysłany).

Przypilnuj, by wszystkie właściwości oraz cechy produktów były wyróżnione. Musisz wiedzieć, że internauci często tylko skanują wzrokiem stronę w poszukiwaniu ważnych dla nich informacji. Ułatwij im to zadanie! Nie ma nic gorszego niż wklejony zlepek tekstu małą czcionką. Zwróć również uwagę na zdjęcia. Powinny być estetyczne i przedstawiać całe produkty, także podczas ich używania.

Jak zaprojektować sklep

Poinformuj o Twojej unikalnej wartości

Pokaż użytkownikom co wyróżnia Twój sklep. Jakie dodatkowe korzyści będą mieli jeżeli kupią właśnie u Ciebie. Często mogą to być informacje, o których na początku nie zdajesz sobie sprawy np. szybka wysyłka, solidne zapakowanie produktu. O Twojej przewadze konkurencyjnej wcale nie musi stanowić najniższa cena. Co więcej możesz mieć wyższe ceny niż konkurencja i zarazem wyższą sprzedaż. Pamiętaj tylko, aby uargumentować, dlaczego cena jest wyższa i co w ramach niej otrzymują Twoi klienci.

***

To tylko kilka wskazówek. Mogą wydawać się banalne, ale jeżeli wdrożysz je projektując swój sklep internetowy, to Twoi kliencie na pewno.

|2023-01-12T20:46:43+01:0030 lipca 2015|Kategorie: Marketing online|
Go to Top