Wybór odpowiedniej agencji PR to kluczowa decyzja, która może znacząco wpłynąć na rozwój budowanie marki i wizerunku firmy. W dzisiejszym dynamicznym otoczeniu biznesowym, skuteczna komunikacja i zarządzanie relacjami w mediach (także społecznościowych) są nieodzownymi elementami sukcesu biznesowego. Im marka staje się bardziej rozpoznawalna, tym istota wizerunku przedsiębiorstwa nabiera na znaczeniu. Dlatego tak ważne jest, aby agencja, której powierzysz media relations posiadała odpowiednie kompetencje i doświadczenie w kluczowych dla Twojej firmy obszarach.
W tym artykule przyjrzymy się najważniejszym kryteriom, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze agencji PR. Dowiesz się, jak ocenić zdolność agencji do budowania wizerunku, monitorowania otoczenia biznesowego, zarządzania relacjami z mediami, strategicznego doradztwa oraz skutecznego reagowania na sytuacje kryzysowe.
Budowanie wizerunku firmy w ujęciu strategicznym
Analiza wizerunku, a następnie konsekwentne budowanie jego pozytywnego wymiaru to fundament działań każdej agencji PR, stanowiący kluczowy element długofalowej strategii komunikacyjnej opracowywanej dla klienta. Wybierając agencję public relations, warto zwrócić szczególną uwagę na jej doświadczenie w kreowaniu spójnej i autentycznej komunikacji. Naszym zdaniem tym właśnie różni się firma PR od reklamowej, marketingowej, social mediowej czy digitalowej. Wspomniane podmioty mogą dostarczać podobne usługi np. w zakresie tworzenia contentu, komunikacji w social mediach czy emisji reklam. Agencje PR charakteryzuje jednak ich wiodący wymiar strategiczny – powinny posiadać umiejętność zrozumienia wartości i misji swojego klienta, skutecznego przełożenia tych elementów na język komunikacji, a następnie wdrożenia ich w mediach. My specjalnie w tym celu stworzyliśmy 3 współpracujące ze sobą dywizje – Tower PR zajmuje się strategią, Tower Digital wykorzystaniem narzędzi cyfrowych, a Conversacja by Tower przygotowaniem contentu oraz storytellingiem.
Jak zweryfikować podejście strategiczne w kontekście oceny umiejętności agencji do budowania wizerunku firmy? To dość proste – poproś o portfolio. Sprawdź, jakie kampanie wizerunkowe realizowała ona dla innych klientów, z jakimi wyzwaniami się mierzyła i jakie osiągnęła efekty. Dobrze poprowadzona kampania powinna nie tylko zwiększać rozpoznawalność marki, ale również budować jej wiarygodność oraz zaufanie wśród odbiorców, co finalnie przekłada się na wyższą sprzedaż produktów i usług. Zwróć uwagę na to, czy agencja potrafiła dostosować swoje strategie do specyfiki różnych branż i segmentów rynku, a także jak radziła sobie w sytuacjach, gdy wymagane było szybkie dostosowanie komunikacji do dynamicznie zmieniających się okoliczności.
Analiza wizerunku firmy, czyli monitoring otoczenia biznesowego
Monitoring mediów to kluczowy element pracy każdej agencji PR, który umożliwia proaktywne reagowanie na zmiany w dynamicznym środowisku rynkowym. Wybierając podmiot, który będzie odpowiadać za działania PR Twojej firmy, warto zwrócić szczególną uwagę na to, jak analizuje otoczenie biznesowe, w którym funkcjonujesz. Istotne jest zrozumienie, jakimi narzędziami i metodami agencja posługuje się do monitorowania otoczenia. Zapytaj ją o wykorzystywane technologie, takie jak narzędzia analityczne, systemy monitorowania mediów oraz platformy do analizy danych z mediów społecznościowych, a nawet wyników w obrębie SEO. Dobrym wskaźnikiem kompetencji agencji jest jej zdolność do łączenia różnych źródeł informacji i tworzenia z nich spójnego obrazu sytuacji rynkowej. Warto również dowiedzieć się, jak często agencja dostarcza raporty z monitoringu oraz w jaki sposób te dokumenty wpływają na kształtowanie strategii PR Twojej firmy.
Kluczowe jest, aby agencja była w stanie przedstawić mierzalne efekty swoich działań. Jeśli nie wiesz o co ją zapytać – odpowiedź znajdziesz w naszym tekście: Czy efekty pracy agencji są mierzalne? W jaki sposób zweryfikować skuteczność podejmowanych działań?
Ponadto, przykłady wcześniejszych realizacji mogą być pomocne w ocenie kompetencji agencji. Poproś o opisanie sytuacji, w których agencja skutecznie monitorowała rynek i pomogła klientom w adaptacji do nowych warunków. Z naszego podwórka możemy opowiedzieć, jak zmiany przepisów budowlanych, nowe dyrektywy unijne czy wchodzące rekomendacje dotyczące ochrony środowiska wykorzystaliśmy nie tylko na potrzeby kampanii PR, lecz także projektów SEO. W ramach strategii Zero Moment of Truth przewidywaliśmy czego internauci będą szukać w Google w związku z nadchodzącą zmianą, a następnie przygotowywaliśmy i pozycjonowaliśmy treści z dużym wyprzedzeniem. Raz, że zapewniło to więcej ruchu na stronach www klientów, a dwa, użytkownicy otrzymywali informacje od wiarygodnego źródła.
Media relations i utrzymywanie relacji z dziennikarzami
Dawniej zarządzanie relacjami z mediami było jednym z najważniejszych aspektów działalności agencji PR w kontekście budowania wizerunku firmy. Dziś rola prasy drukowanej, radia i telewizji jest znacznie mniejsza. Pojawiły się jednak social media, kanały YouTube, podcasty na Spotify oraz influencerzy. W tzw. „starych mediach” nadal znajdują się tytuły, z którymi warto współpracować, lecz skupiona na efektach agencja, powinna równie sprawnie umieć porozumieć się z tzw. „nowymi mediami”. Zupełnie inaczej rozmawia się z doświadczonym dziennikarzem, podcasterem, czy młodym micro-influencerem. Wybierając agencję do współpracy warto zwrócić uwagę na to, z jakimi mediami agencja ma doświadczenie i jak szeroką sieć kontaktów utrzymuje. Dobrze rozwinięte relacje z kluczowymi dziennikarzami oraz redakcjami branżowymi mogą znacząco zwiększyć szanse na to, że informacje o Twojej firmie będą regularnie pojawiać się w mediach.
Kolejnym aspektem, na który warto zwrócić uwagę są umiejętności copywriterskie agencji w zakresie tworzenia atrakcyjnych materiałów prasowych. Skuteczny przekaz medialny to taki, który nie tylko przyciąga uwagę dziennikarzy, ale również jest w stanie zainteresować odbiorców końcowych, czyli czytelników, widzów lub słuchaczy. Agencja powinna potrafić tworzyć komunikaty prasowe, które są nie tylko rzeczowe i informacyjne, ale także angażujące i dostosowane do specyfiki danego medium. Warto poprosić agencję o przykłady wcześniej przygotowanych artykułów czy materiałów dla dziennikarzy oraz dowiedzieć się, jakie rezultaty osiągnęły te materiały – czy i gdzie zostały opublikowane oraz jaki miały wpływ na wizerunek klienta. W naszej pracy korzystamy z doświadczenia Conversacji i przygotowując materiały dla prasy wykorzystujemy techniki storytellingowe, by treść została lepiej przyswojona i zapamiętana przez odbiorców.
Sprawdź czy dana agencja ma specjalizację
Wbrew powszechnemu wrażeniu nie jest regułą, że agencja PR specjalizująca się w konkretnym segmencie rynku, nie może być skuteczna w innej branży. Powiem więcej, choć my mamy najbogatsze doświadczenia w branży budowlanej, wnętrzarskiej, technologicznej i instalacyjnej, to dzięki doskonale wypracowanej metodologii pracy osiągamy sukcesy również w projektach dotyczących sektora finansowego, modowego, spożywczego czy opieki zdrowotnej. Specjalizacja, choć nie jest konieczna, to jednak czasem pomaga przekładając się na lepsze relacje z dziennikarzami poszczególnych tytułów czy redaktorami naczelnymi portali branżowych. Specjalizacja agencji nie powinna być jednak naszym zdaniem czynnikiem kluczowym podczas dokonywania wyboru, a jedynie wspomagającym, ponieważ to nie ona decyduje długoterminowo o jakości współpracy i osiąganych efektach.
Ostatecznie, wybierając agencję PR do budowania wizerunku firmy, szukaj partnera, który nie tylko charakteryzuje się zrozumieniem Twojej branży, ale przede wszystkim spełnia pozostałe warunki wskazane w tym tekście. Zależy Ci przecież na tym bym przegonić wizerunkowo konkurencję, a do tego potrzebna jest nie tylko znajomość otoczenia rynkowego, ale przede wszystkim sprawdzone podejście strategiczne i nowoczesne narzędzia.
Zarządzanie wizerunkiem firmy podczas kryzysu
Dobra agencja PR powinna mieć doświadczenie w szybkiej i skutecznej komunikacji z mediami podczas kryzysu, co może zdecydować o tym, jak szybko marka wyjdzie z trudnej sytuacji i jakie będą długofalowe konsekwencje dla wizerunku firmy. Więcej przeczytasz o tym w naszym artykule: Kryzys wizerunkowy i medialny – przykłady, oznaki, zapobieganie.
Pierwszym krokiem w ocenie zdolności agencji do zarządzania kryzysowego jest zrozumienie jej podejścia do planowania kryzysowego. Kluczowe jest, aby agencja miała opracowane scenariusze dla różnych typów kryzysów, które mogą wystąpić w Twojej branży, oraz by była gotowa do natychmiastowego działania. Ważnym elementem skutecznego zarządzania kryzysowego jest także umiejętność szybkiego i precyzyjnego komunikowania się z mediami i opinią publiczną. Kolejnym aspektem, na który warto zwrócić uwagę, jest dostępność agencji i jej gotowość do działania w sytuacjach nagłych. Zarządzanie kryzysowe często wymaga pracy poza standardowymi godzinami, a także błyskawicznego reagowania na niespodziewane wydarzenia. Dobrze, jeśli agencja może zagwarantować Ci dostępność 24/7 oraz zespół doświadczonych specjalistów, którzy są w stanie przejąć kontrolę nad sytuacją w każdej chwili. Upewnij się, że agencja ma ustalone procedury wewnętrzne, które umożliwiają jej szybkie mobilizowanie zasobów i podejmowanie decyzji.
Budowanie pozytywnego wizerunku firmy zarówno w Internecie, jak i mediach tradycyjnych oraz w komunikacji z otoczeniem biznesowym, to dość złożony proces. Powyższe zdanie nie powinno być jednak dla nikogo zaskoczeniem, dlatego wybór odpowiedniej agencji PR jest istotną decyzją. Warto poświęci trochę czasu, aby dokładnie ocenić kompetencje agencji w kilku kluczowych obszarach, jak np.: budowanie wizerunku, monitoring otoczenia biznesowego, media relations, doradztwo strategiczne czy zarządzanie kryzysowe. Naszym zdaniem poza umiejętnościami z zakresu stricte public relations bardzo istotne są również mniej oczywiste kwestie, na które należy zwrócić uwagę, czyli jak współpraca z agencją będzie w praktyce przebiegać. Zastanówcie się jaką wartość dodaną przyniesie Wam trafiony wybór partnera do współpracy. My stawiamy na przewidywalność, czyli oszczędzanie czasu klienta, jakość dostarczanych treści, czyli jego spokojną głowę oraz partnerskie relacje oparte na dążeniu do tego samego celu. Więcej na ten temat przeczytasz w tekście – III filary udanej współpracy z agencją PR.