Strona główna Blog Social media Komunikacja social media dla branży budowlanej

Komunikacja social media dla branży budowlanej

31 marca 2023

Planowanie komunikacji w social media (Facebook, LinkedIn, Instagram, TikTok) spędza sen z powiek niejednemu marketerowi. Jak wiadomo, bardzo ważna jest regularność dodawania postów i budowanie zaangażowania użytkowników, ale o czym pisać, gdy nasza marka ma bardzo techniczny profil? Jako agencja PR często otrzymujemy takie pytania od potencjalnych klientów. Naszym zadaniem jest wtedy uzmysłowić im, że z perspektywy mediów społecznościowych nie ma nietrakcyjnych produktów, czasem potrzeba po prostu więcej kreatywności w ich ukazywaniu. Oto kilka praktycznych porad dla osób, które borykają się z brakiem pomysłu na post.

Komunikacja social media dla branży budowlanej

Strategia social media? Pokaż, jak Twój produkt rozwiązuje problem klienta

Przede wszystkim opowiedz o tym, w jaki sposób Twój wyrób wpłynie na życie klienta. Pamiętaj, że ludzie nie kupują produktu jako takiego, a raczej marzenia, które pozwala on spełnić czy emocje, jakie wywołuje. Drugą przesłanką jest z kolei poszukiwanie sposobu na rozwiązanie mniej lub bardziej uporczywych problemów. Jak mówi marketingowe powiedzenie: klient nie chce kupić młotka, on chce wbić gwóźdź. Nie zapamięta więc, jaką moc ma oferowana przez Ciebie pralka ani, z jakich materiałów zostały wykonane jej poszczególne elementy. Ale jeśli pokażesz mu, jak ta konkretna pralka zaoszczędzi jego czas czy pieniądze, poprawi wizerunek ”odświeżając” ubrania lub pomoże dbać o środowisko naturalne, to jesteś już na dobrej drodze do sprzedaży. Podobnie jest, jeśli oferujesz mniej mainstreamowe produkty np. płyty termoizolacyjne o właściwościach ognioodpornych. Klient raczej nie zwróci uwagi na to, jaki jest ich współczynnik przewodzenia ciepła, ale z pewnością zapamięta fakt, że zapewniają one bezpieczeństwo jemu i jego rodzinie. Chyba że komunikację kierujesz stricte do specjalistów z branży zaznajomionych z warunkami i normami. Wówczas przedstawianie parametrów technicznych jest jak najbardziej ok, choć również można to zrobić nieco ciekawiej, niż tylko podając suche dane, ale o tym za chwilę.

Dostosuj swoją komunikację do medium społecznościowego

Tak, jak już wspomniałam, inaczej będziemy przedstawiać informacje kierując przekaz do klientów indywidualnych, a inaczej gdy zwracamy się do specjalistów. W portfolio naszej agencji PR znajdują się firmy, które swoją obecność w social mediach ograniczają tylko do LinkedIn, gdyż działają typowo w sektorze B2B (business-to-businnes) i kierują swoją ofertę do odpowiedzialnych inwestorów. W tej komunikacji bardzo ważne zatem jest powoływanie się na konkretne obiekty referencyjne, parametry techniczne produktów oraz certyfikaty bezpieczeństwa, jakie spełniają.

Posty social media

Nie oznacza to jednak, że w postach ograniczamy się tylko do wiedzy technicznej. Bardzo często podkreślamy działania proekologiczne klientów oraz ich wkład we wdrażanie idei zrównoważonego rozwoju. Ponadto, podajemy przykłady działające na wyobraźnię i tak np. wytrzymałość płyt FOAMGLAS PERINSUL zobrazowaliśmy siłą nacisku, wytworzoną przez pięć diplodoków (jeden z największych rodzajów dinozaurów, żyjący w późnej jurze).

Post FOAMGLAS

Opowiadając zaś o obiektach referencyjnych, w których zostały zastosowane produkty klienta, przywołujemy ciekawe historie związane z danym miejscem lub odwołujemy się do kultury masowej (poniżej przykład nawiązujący do filmu „House of Gucci”). Jak widzisz, nawet w przypadku niezbyt ”sexy produktów”, możesz wykorzystać swoją kreatywność i przedstawić z pozoru mało ciekawy temat w interesujący, nieszablonowy sposób.

Przy klientach, dla których prowadzimy komunikację na kilku kanałach Social Media, stosujemy zasadę, iż konkretne produkty czy kolekcje publikujemy:

  • w różnej kolejności (co do zasady unikamy również powtarzania tych samych produktów w jednym miesiącu. Chyba że wymaga tego strategia promocji w danym okresie),
  • zawsze przygotowujemy różne treści postów – robimy tak zarówno z przyczyn wizerunkowych, jak i ze względu na algorytmy Google – unikamy zjawiska duplicate content.

Pamiętaj, nawet jeśli myślisz, że o danym produkcie napisałeś już wszystko, nie kopiuj swoich poprzednich wpisów i postaraj się przynajmniej zastosować parafrazę wcześniej napisanych treści. Jeśli dysponujesz różnymi zdjęciami czy grafikami przedstawiającymi dany produkt lub usługę, wykorzystaj je dla urozmaicenia feedu. Pamiętaj, że duża część odbiorców wielokrotnie obcuje z Twoimi komunikatami, także jeśli chcesz zatrzymać ich uwagę oraz uniknąć poczucia, że wszędzie opowiadasz o tym samym, zastosuj się do powyższych zasad. Nie zapominaj też, że na LinkedIn komunikujemy się bardziej oficjalnie, a na Facebooku czy Instagramie możesz tę samą historię przedstawić w nieco „ocieplony” lub bardziej żartobliwy sposób.

KRAUSE - post na Li i Facebook

Planowanie postów – czyli kiedy wstawiać posty na FB?

Tu niestety odpowiedź brzmi – to zależy 😊. Wszystko jest bowiem uwarunkowane branżą, w której działasz oraz charakterystyką odbiorców. Jeśli Twoją grupą docelową są mamy dzieci w wieku szkolno-przedszkolnym, możesz założyć, że nie będą miały czasu przeglądać Twoich treści od rana kiedy szykują pociechy do wyjścia, ani wieczorem kiedy kładą je spać. Dlatego przetestuj różne warianty godzinowe, obserwuj zaangażowanie pod postami i wybierz taki czas publikacji, który jest optymalny dla Twojej firmy.

Na początek możesz wypróbować przedziały czasowe uznane za optymalne na podstawie danych statystycznych uzyskanych z badań przeprowadzonych globalnie.

Harmonogram publikacji w social media

Jednak pamiętaj, że to, co działa w jednej branży, niekoniecznie sprawdzi się w drugiej. Dlatego na bieżąco analizuj statystyki i obserwuj aktywność użytkowników o różnych porach dnia. Zasięg danego posta możesz sprawdzić bezpośrednio pod nim. Jeśli jednak chcesz zobaczyć, jak rozkłada się on na poszczególne dni tygodnia oraz porównać aktywność pod różnymi postami, skorzystaj z bardziej rozbudowanych statystyk dostępnych w Meta Businnes Suite. W tym celu w panelu widocznym po lewej stronie Twojego profilu kliknij drugą z opcji o nazwie „Statystyki”. A następnie wybierz „Posty”.

Automatyczna publikacja postów – czyli jak zaplanować post na FB?

Jako agencja PR zajmująca się komunikacja marek w social media, na bieżąco analizujemy wyniki naszych działań, porównujemy dane z różnych kont i staramy się wyciągać wnioski. Z naszego doświadczenia wynika, że posty wcześniej zaplanowane, tj. te publikowane automatycznie o wskazanej przez Ciebie godzinie, mają średnio o 20% niższe zasięgi. Dlatego my wszystkie posty publikujemy samodzielnie, oczywiście na bazie dużo wcześniej opracowanych i zatwierdzonych przez klientów harmonogramów. Zdarzają się oczywiście komunikaty przygotowywane „on the fly” w oparciu o real time marketing i wyczucie chwili, jednak większość komunikacji skrupulatnie planujemy.

Jeśli jednak wiesz, że nie będziesz mieć możliwości opublikowania ręcznie ważnych dla Ciebie treści, a chcesz, by pojawiły się one o określonej porze, skorzystaj z „Narzędzia do publikowania” dostępnego w Meta Business Suite. Znajdziesz je w panelu po lewej stronie swojego profilu. Następnie wybierz opcję „Zawartość”.

Możesz spotkać się też z innym widokiem, gdzie po lewej stronie najpierw będziesz musiał wybrać Meta Busines Suite, by następnie od razu kliknąć „Zawartość”.

W prawym górnym rogu zobaczysz pasek, z dostępnymi opcjami tworzenia treści. Wybieramy „Utwórz post”.

Na samej górze możesz wybrać czy post ma pojawić się na Facebooku, Instagramie czy na obu platformach jednocześnie. Ostatnie rozwiązanie nie jest przez nas rekomendowane, bo jak już wspominałam, nie publikujemy nigdy tej samej treści.

Następnie dodajemy multimedia (zdjęcie, grafika lub film), uzupełniamy tekst i pod spodem klikamy w opcję „Zaplanuj”. Wówczas rozwinie nam się dodatkowe menu z miejscem do wyboru daty i godziny publikacji posta.

Automatyczna publikacja postów

Najważniejszy jest koncept! – czyli plan marketingowy w social media

Pamiętaj, że w przypadku social mediów bardzo ważna jest regularność i zaplanowana wcześniej strategia dodawania postów. Jeśli będziesz dodawać je ad hoc, trudno będzie zachować Ci spójność narracji. Ponadto, zajęcie to zaczniesz traktować jako przymus, co zostanie szybko zauważone zarówno przez odbiorców jak i algorytmy danej platformy (zasięgi profilu poprawiamy poprzez regularne działania). Znajdź jeden dzień w miesiącu, w którym rozplanujesz co publikować w najbliższych tygodniach. Będzie Ci łatwiej uporządkować tematy i co ważne w przypadku Instagrama, zachować też spójność siatki Twoich zdjęć oraz grafik.

A jeśli akurat masz przejściowy brak weny, lecz czujesz presję, że musisz coś dodać… wtedy odpuść. Lepiej w danym dniu nie publikować nic, niż dodawać treść wtórną lub o niskiej wartości, która zniechęci użytkowników. Pamiętaj, że żywotność posta wynosi średnio ok. 2 godzin. Jeśli w tym czasie nie zainteresujesz odbiorcy, Twój post zostanie odczytany przez algorytm, jako mało ciekawy i przepadnie w lawinie informacji. To z kolei prawdopodobnie wpłynie na obniżenie zasięgów również kolejnych dodawanych treści. Niestety, social media to potężne narzędzie marketingowe, w związku z czym wiele podmiotów konkuruje o uwagę społeczności, a na powierzchni zostają Ci najlepsi. Trzeba więc przywiązywać dużą wagę nie tylko do jakości samych komunikatów, lecz także kwestii technicznych, jak hashtagi, oznaczenia, pora dnia lub sposób publikacji.

Jjeśli mimo opisanych wyżej wskazówek, temat planowania postów dalej Cię przeraża, skorzystaj z pomocy osób specjalizujących się w obszarze social media. One na pewno znajdą sposób zarówno na ciekawe opowiedzenie o Twoim produkcie, jak i pomysły na atrakcyjne i regularne posty.

|2023-04-17T17:11:04+02:0031 marca 2023|Kategorie: Social media|
Go to Top