Strona główna Blog Social media “Szanowni Państwo” czy “Cześć” – komunikacja w social media

“Szanowni Państwo” czy “Cześć” – komunikacja w social media

24 lutego 2023

Tworząc posty w mediach społecznościowych zdarza nam się wchodzić w rolę wykładowcy, który swój komunikat głosi do grona skupionych słuchaczy. Takie podejście generuje nie tylko stres w momencie tworzenia contentu (np. podczas robienia sobie zdjęć albo nagrywania się), ale także sprzyja niezręcznym i nieadekwatnym formom zwracania się do odbiorcy. W jakim stylu powinna być prowadzona komunikacja w social media, aby po drugiej stronie ekranu zyskała oczekiwaną reakcję

Komunikacja w social media

Jak pisać posty na Facebooku i innych platformach społecznościowych?

Social media już dawno przestały być słupem ogłoszeniowym. Odbiorcy nasyceni reklamami do granic możliwości ignorują suche komunikaty oczekując treści konkretnych oraz wartości dla siebie. Nadawcy prześcigają się zatem w pomysłach na zwiększanie atrakcyjności swoich materiałów i jak najlepsze dostosowanie ich do oczekiwań skrolujących. Wiadomość powinna więc nie tylko zawierać informację szytą na miarę dla czytelnika, ale także być napisana tak, aby wyróżniła się w morzu innych treści. Chcąc odpowiedzieć na pytanie: „jak pisać posty na Facebooku, Instagramie czy LinkedInie?” w pierwszej kolejności powinniśmy rozwiać inną wątpliwość, a mianowicie: do kogo piszemy?

Kto jest po drugiej stronie lustra?

W statystykach naszego profilu widzimy, że mamy dziesiątki, setki, a nawet tysiące obserwujących. To z jednej strony cieszy, robi wrażenie, ale i onieśmiela. Lęk przed reakcją tylu ludzi potrafi skutecznie zniechęcić twórcę przed zamieszczaniem publikacji. Tymczasem, prawda wygląda tak, że po drugiej stronie ekranu znajduje się jeden człowiek, który w wolnej chwili złapał telefon do ręki (znacznie rzadziej w tym celu sięga po komputer) i szuka atrakcyjnych dla siebie treści. To osoba z krwi i kości, która niezależnie od wieku, płci, stanowiska i statusu społecznego przegląda social media w celach rozrywkowych. Jeśli mówimy więc o jak największej personalizacji powinniśmy mieć na uwadze, że zwroty grzecznościowe tworzą dystans, który zmniejsza poczucie tego, że przekaz kierowany jest do konkretnego czytelnika. Poza środowiskiem biznesowym czy urzędowym formalny język brzmi nienaturalnie, a przede wszystkim nie tworzy dobrego środowiska dla budowania relacji z marką.

Komunikacja w social media nastawiona na relacje

Nie jest tajemnicą, że profile firmowe w mediach społecznościowych powstają w celach biznesowych. Czytelnikami są więc teoretycznie stali lub potencjalni klienci. Jednakże cała magia komunikacji w social media potrzebna jest po to, aby zbudować pozycję marki, edukować klientów, przywiązywać ich do nas, a dopiero na końcu wywołać potrzebę zakupową. Sposób, w jaki się do nich zwracamy, jest jednym z kluczowych elementów wpływających na to, jak treść zostanie odebrana. Zwrot „Drodzy Klienci” sugeruje odbiorcom przekaz, że mamy prostą relację opartą na kupnie-sprzedaży, a sformułowanie „Szanowni Państwo” przejdzie niezauważone obok dziesiątek komunikatów. I nawet jeśli przyświecają nam najlepsze intencje oraz najwyższy szacunek do czytelników, stosujmy zasadę, że social media lubią bezpośrednie i proste formy.

Empatia i personalizacja

Wyjdź na chwilę poza sferę biznesową i spójrz na odbiorcę swoich treści, jak na istotę zlepioną z emocji i doświadczeń. Spróbuj odnieść się do nich komunikatem złożonym z obrazowych sformułowań, które trafią w sedno. Wykorzystuj przy tym genialną możliwość personalizowania rozmów, jaką dają portale społecznościowe i zwracaj się do obserwujących po imieniu. To świetny sposób na przywiązywanie odbiorców. Jeśli ten cel zostanie osiągnięty, usilna walka o klienta za pomocą kolejnych obniżek i promocji stanie się zbyteczna, bo wybierając naszą firmę będzie się on kierował relacją, a więc głębszym rodzajem motywacji, niż tylko chęcią kupienia czegoś po jak najniższej cenie.

Do wszystkiego potrzebna jest praktyka! Twórz, publikuj i sprawdzaj, które wiadomości osiągają najwięcej reakcji, komentarzy i wiadomości prywatnych. Przekonuj się na własnej skórze, po jakich treściach otrzymasz zapytania dotyczące produktów czy usług, jakie oferujesz. Monitoruj skuteczność postów, zapisuj wyniki, wyciągaj wnioski i udoskonalaj swoją komunikację w social media, a także uważnie śledź poczynania konkurencji. Miej na uwadze, że portale społecznościowe to żywy organizm skupiający jednostki, modelowany przez sytuację gospodarczą i polityczną, który poddawany jest cyklicznym zmianom. Dzięki temu wypracujesz doskonały, bo własny sposób na to jak pisać posty na Instagramie, Facebooku i LinkedInie.

|2023-03-13T17:09:50+01:0024 lutego 2023|Kategorie: Social media|
Go to Top