Influencer marketing – trend, który zasługuje na uwagę

30 stycznia 2022

Produkt wymyślony, konkurencja zbadana, strategia komunikacji rozpisana, budżet niemal domknięty – czy to na pewno wystarczy do zbudowania zaangażowania wokół marki i przyciągnięcia uwagi konsumentów? Być może… Jednak w przypadku launchu produktowego liczy się jeszcze pozytywny szum i wzbudzenie w klientach potrzeby zakupowej… A czy istnieje lepsza rekomendacja niż ta, która płynie od influencera cieszącego się dużym zaufaniem i szacunkiem odbiorców? Otóż to!

Influencer marketing

W dzisiejszych czasach influencerzy postrzegani są jako autorytety i posiadają stale poszerzające się grono odbiorców, czyli nasz target. Współpraca z nimi stanowi więc silny punkt inbound marketingu, w którym to odbiorca przychodzi po treści do źródła, a nie odwrotnie!

Choć influencer marketing to stosunkowo młody trend, doskonale wpasował się w nurt nowych mediów i real time marketingu. Jego sekret tkwi w zaufaniu, jakim cieszy się doświadczona „osobistość internetowa”. Aż 91% konsumentów podejmuje bowiem decyzję zakupową pod wpływem rekomendacji znajomych, a 70% szuka opinii właśnie w internecie. Dobrze dobrany profil blogera czy instagramera do wprowadzanego produktu ma szasnę pozytywnie wpłynąć na sprzedaż, świadomość marki. Przedstawi naszą firmę w zupełnie nowym, nowoczesnym świetle.

Z jakim influencerem nawiązać współpracę?

Influencer, z którym warto współpracować ma perswazyjny ton wypowiedzi zarówno ustnej, jak i pisemnej oraz:

  • profil jego zainteresowań idealnie pasuje do naszego produktu;
  • jest doświadczonym blogerem/instagramerem, który w sposób profesjonalny podchodzi do swojej pracy;
  • używa zróżnicowanych metod prezentacji produktów. Zwróćmy uwagę na to, czy jego filmy są dynamiczne, teksty wyróżniają się indywidualnym stylem, a posty opatrzone są dobrej jakości zdjęciami);
  • potrafi zaangażować odbiorców: organizuje głosowania, konkursy, tworzy ankiety, testy lub prezentuje rankingi;
  • jego zasięg oraz liczba odsłon witryny plasują się wysoko w rankingach (zarówno zasięg, jak i liczbę odsłon sprawdzimy za pomocą narzędzi takich jak SimilarWeb, czy Google Trends);
  • jeśli posługuje się kanałami social media lub YouTube – posiada rosnące grono fanów lub obserwatorów (statystyki social media można monitorować narzędziami takimi jak: SocialBlade, Iconosquare, Tubular Labs, czy OpenSlate).

Po sprawdzeniu kilku influencerów, którym będziemy chcieli powierzyć promocję naszej marki, powinniśmy sobie zadać jeszcze kilka pytań:

#1. Czy influencer trafi ściśle do naszego grona odbiorców?

#2. Czy dany influencer zyskuje w ostatnim czasie na popularności i czy jego reputacja nie słabnie?

#3. Jak jego strona WWW wygląda pod względem pozycjonowania i page rankingu oraz czy korzysta z płatnych form reklamy?

#4. Jak szeroką współpracę i jakie jej formy proponuje influencer?

#5. Jakie wyniki, jeśli chodzi o zasięg i konwersje, może nam przedstawić, aby zwrot z inwestycji był dla nas korzystny?

Jeśli na wszystkie pytania odpowiemy sobie pozytywnie – możemy rozpoczynać współpracę.

W jaki sposób pracować z influencerem?

Taka współpraca powinna opierać się na pełnej kooperacji i zaangażowaniu obu stron. Choć influencer doskonale zna swoich odbiorców i wie gdzie i w jaki sposób zaprezentować produkt, aby wzbudzić potrzebę jego posiadania u decydenta zakupowego, to sposób mówienia o danym rozwiązaniu musi odpowiadać szczegółowemu briefowi zleceniodawcy. W takiej komunikacji nie ma bowiem miejsca choćby na niewielki rozdźwięk między strategią marki, a wizją vlogera. Obie strony powinny mieć wpływ na efekt finalny reklamy. Wszelkie wskazówki i wytyczne producenta muszą być brane pod uwagę, doprowadzając do równowagi między stylem, językiem oraz formą prezentacji influencera, a oczekiwaniami firmy zlecającej usługę.

Współpraca powinna opierać się również na pełnej mierzalności i transparentności efektów. Jest to np. ilość odsłon, liczba konwersji czy weryfikacja ruchu na naszej stronie WWW. Dzięki treściom generowanym przez blogera/vlogera zaczniemy pojawiać się wyżej w wyszukiwarce. Również artykuły na stronie influencera, pod względem SEO, będą korzystnie wpływać na nasze pozycjonowanie. Całość spina siła rekomendacji – znany i szanowany influencer potrafi namówić do zakupu w mgnieniu oka!

Którymi kanałami influencer dociera do odbiorców?

Kolejnym argumentem, przemawiającym za współpracą z influencerem jest fakt, że dociera on do grupy naszych odbiorców, która jest dodatkowo zaangażowana, słuchająca i ufająca rekomendacjom. Dotarcie natomiast odbywa się wielokanałowo:

Każdy kanał promocji ma również określony zestaw narzędzi i sposobów promocji, co przedstawiamy w poniższej tabeli. Jeśli influencer prowadzi zróżnicowane działania – jego dotarcie do naszego targetu ma większy zasięg, o czym decydują algorytmy danego kanału.

Instagram Instastory, InstagramTV, unikalne hashtagi, wykorzystywanie popularnych hashtagów do zwiększenia zasięgów, filmiki, wysokiej jakości zdjęcia (sesje zdjęciowe), głosowanie, unboxing
Facebook live’y, ankiety, filmy, prezentacje, głosowanie emotikonami, posty sponsorowane
Blog/Vlog webinary, posty pisane/nagrywane, rankingi i testy produktów/usług, konkursy, recenzje
YouTube swatche, konkursy, testy video, recenzje, unboxing, reklamy płatne

Podsumowując, współpraca z influencerem to jedno z bardziej dynamicznych i efektywnych narzędzi wspomagających promocję produktów. Dzięki dywersyfikacji kanałów dotarcia do klientów zapewniamy sobie większą ilość touch pointów i przybliżamy odbiorcę końcowego do wyboru naszej marki. Szczególnie, jeśli tym touch pointem jest rekomendacja zaufanego influencera!

|2022-12-05T14:27:58+01:0030 stycznia 2022|Kategorie: Marketing online|
Go to Top