Z naszego cyklu artykułów wiesz już od czego zacząć przygodę z firmową stroną WWW oraz jakie pytania zadać potencjalnemu wykonawcy witryny. Ten wpis chcemy poświęcić budowie koncepcyjnej serwisu firmowego. Poza podstawowymi kwestiami jak np. dobrze dobrana grafika, przejrzyste menu, wyróżnione logo, skupimy się na aspektach mniej oczywistych, lecz niezwykle ważnych z punktu widzenia celów stawianych przed stroną.
Praca u podstaw
Skoro czytasz ten tekst, jesteś Internautą. Skoro jesteś Internautą, najprawdopodobniej trafiasz w swoim życiu na całkiem sporo firmowych witryn internetowych. Zakładamy więc, że intuicyjnie jesteś w stanie wskazać jakie elementy powinna zawierać przyjazna witryna. Przypomnijmy je szybko, by uporządkować wiedzę:
- strona główna – prezentacja firmy w pigułce,
- o nas – część informacyjna „kim jesteśmy, co robimy”,
- oferta – prezentacja produktów i usług,
- kontakt – informacje kontaktowe, formularz kontaktowy,
- aktualności – aktualne wydarzenia w firmie,
- praca – oferty pracy, staże, praktyki.
Poza elementami informacyjnymi warto umieścić na stronie elementy budujące zaufanie do firmy. Wśród zakładek w menu mogą znaleźć się:
- nagrody i certyfikaty – informacje o zdobytych wyróżnieniach, nagrodach i osiągnięciach,
- pracownicy – prezentacja sylwetek specjalistów podnosi wiarygodność,
- portfolio – nic tak nie buduje zaufania jak zadowoleni klienci i referencje,
- partnerzy – współpraca z uznanymi markami podnosi prestiż,
- historia – misja, wizja, wartości
No dobrze, skoro podstawy mamy za sobą przejdźmy do kwestii użyteczności poszczególnych elementów.
Funkcjonalne menu – to kluczowy element, jeśli chodzi o łatwość poruszania się po serwisie. Dobrze zaprojektowana nawigacja jest intuicyjna. Gdy ten element już powstanie warto poprosić znajomych, by spróbowali odnaleźć na stronie poszczególne informacje. Jeśli im się to szybko uda, menu zostało skonstruowane poprawnie.
Widoczne dane kontaktowe – na wielu stronach autorzy nie podają swoich danych, często ograniczając się do prostego formularza kontaktowego. To duży błąd, ponieważ internauci lubią wiedzieć z kim mają do czynienia. Dodatkowo należy podać adres email oraz numer telefonu. Można rozważyć uzupełnienie danych kontaktowych o np. numer skype czy linki do portali społecznościowych o ile faktycznie jesteśmy tam aktywni w godzinach pracy.
Szybkie ładowanie się strony – chyba nikt nie lubi czekać na zdjęcia lub treści, które czasem ładują się w nieskończoność, prawda? Ponadto, szybkość ładowania się strony jest jednym z czynników wpływających na jej pozycję w wyszukiwarce Google.
Gdy sprzedajemy produkty lub usługi – na stronie kontaktowej może pojawić się numer firmowego konta bankowego do wpłat (wraz z nazwą i adresem banku oraz jego kodem SWIFT – dane potrzebne do przelewów międzynarodowych), a także godziny otwarcia sklepu/biura stacjonarnego. Jeśli przyjmujecie dużą ilość klientów w swojej siedzibie nie zaszkodzi mapka zintegrowana z serwisu Google Maps oraz czytelne wskazówki dojazdu.
Najczęściej zadawane pytania (FAQ z ang. „Frequently Asked Questions”) – miejsce, w którym zamieszczasz odpowiedzi na powtarzające się pytania kierowane do Twojej firmy. Nie jest niestety tak, że wszyscy zainteresowani przestaną pisać maile i dzwonić z pytaniami, kierując się od razu do FAQ. Jednak duża część z nich przeczyta odpowiedzi i nie będzie kierować do Ciebie po raz setny tego samego pytania. Im trudniejszą usługę sprzedajesz, tym sekcja ta może być dla Ciebie bardziej użyteczna.
Powyższe zalecenia dotyczą przede wszystkim firmowych stron internetowych, które są uzupełnieniem offline`owej działalności przedsiębiorstwa. Jeśli prowadzisz biznes, którego model opiera się na sprzedaży internetowej, zapraszamy po więcej informacji do naszego autorskiego e-booka: „4 kroki do poprawy sprzedaży w Twoim e-sklepie”. Znajdziesz w nim sprawdzone i przetestowane metody gigantów e-handlu (Allegro, eBay, Alibaba) na poprawę współczynnika konwersji w sklepie internetowym.