Jeśli Twoja firma nie jest aktywna w świecie wirtualnych społeczności, wcale nie oznacza to, że jej tam nie ma. Brak spójnej strategii komunikacji w social media to niestety oddanie kontroli nad wizerunkiem swojego biznesowego „dziecka” przypadkowym internautom. A moc społeczności może być ogromna – w mgnieniu oka wyniosą Cię na piedestał albo równie łatwo sprawią, że Twoje wysiłki pójdą na marne. Skoro wkładasz tyle trudu w rozwój swojego biznesu na innych frontach, warto zadbać, by i w mediach społecznościowych Twoja firma miała możliwość budowania relacji z odbiorcami oraz tworzenia treści na własnych zasadach.

Wizerunek w social media, czyli marka pod lupą
Pamiętasz czasy, gdy budowanie wizerunku marki zajmowało miesiące, a czasem lata? Dziś social media potrafią to zrobić w kilka dni. Ale z drugiej strony, dokładnie tyle samo potrzebują, by zniszczyć wszystko, co zostało mozolnie wypracowane. Klienci już nie czekają na idealnie dopracowane reklamy w telewizji – wchodzą na Instagram, żeby zobaczyć co robisz i jakie są Twoje wartości. Dosłownie kilka chwil zajmuje im wyrobienie sobie opinii na Twój temat. I na tym etapie nie interesuje ich historia firmy, misja, sukcesy ani z jakim trudem to wszystko osiągnięto. Oceniają kilka ostatnich postów pod kątem wizualnym, tonu komunikacji, może będą mieli czas na przeczytanie więcej niż 3 początkowe zdania, na pewno zerkną na wymianę myśli pod obrazkiem, jak na nią reagujesz, a także ustalą, czy całość rezonuje z ich wartościami. Dlatego, o ile do aktywności na Facebooku, LinkedInie i innych portalach nie trzeba już specjalnie namawiać, o tyle na pewno należy zachęcać do kreowania wizerunku marki w mediach społecznościowych w sposób spójny i przemyślany. To trochę jak pierwsze wrażenie na randce – masz tylko jedną szansę, aby było dobre. Tylko że zamiast drugiej osoby, z którą się umawiasz, masz setki, a może nawet tysiące odbiorców czekających w blokach startowych, aby wyrobić sobie opinię na Twój temat, zostawić reakcję lub komentarz, albo skrolować dalej i już nigdy do Ciebie nie wrócić.
Wizerunek w social media jest nieodłącznym elementem całej strategii marketingowej i na pewno nie należy lekceważyć jego znaczenia.
Strategia social media, czyli plan na sukces
Jeśli wydaje ci się, że wystarczy w miarę regularnie publikować zdjęcia i coś tam napisać, muszę wyprowadzić cię z tego dość pospolitego błędu. Być może takie działanie byłoby ok w roku 2009, w którym wszyscy dopiero raczkowaliśmy po pierwszych platformach społecznościowych w naszym kraju. Jednak dzisiaj to przepis na niewidzialność. Budowanie wizerunku w social media to proces niezwykle złożony wymagający przemyślanej strategii, spójności komunikacji, autentyczności i – co najważniejsze – głębokiego zrozumienia odbiorcy. Brutalna prawda jest taka, że nie zainteresuje ich Twoja marka, dopóki nie zyska osobowości, nie będzie rozwiewała ich wątpliwości, nie zaangażuje się w dyskusję, a czasem nawet przyzna się do błędu.
Ludzie nie chcą widzieć już tylko produktów. Potrzebują wiedzieć, co marka ma do powiedzenia, jakie tworzy historie i jaka jest wartość dodana wynikająca z zakupu. A to wszystko musi być przekazane w sposób kreatywny, angażujący, tak by zostało w świadomości na dłużej. Innymi słowy uderzać prosto w serce.
Obsługa social media – zaufaj profesjonalistom
Czy Tobie też wydaje się, że w dzisiejszych czasach, w obliczu braku dobrych specjalistów, trzeba być po trosze lekarzem, nauczycielem, trenerem, mechanikiem, hydraulikiem, elektrykiem i …? Resztę dopisz samodzielnie. Lepiej być dobrze wyedukowanym, bo przecież tyle się słyszy historii o oszustwach, szkodliwych praktykach, nieaktualnej wiedzy specjalistów, a czasem wręcz wiedzy niepopartej żadnymi liczącymi się szkoleniami. Przyznam się od razu, że nasza Agencja Tower PR nie ma nic wspólnego z mechaniką, hydrauliką czy elektryką, ale za to na social mediach zjedliśmy zęby i tu czujemy się jak ryba w wodzie. Znamy każdy zakątek nieintuicyjnych paneli administracyjnych social mediów, śledzimy i analizujemy zachowania obserwatorów, globalne i lokalne trendy, a także nie umknie nam żadna, nawet najmniejsza zmiana wprowadzona przez Zuckerberga i spółkę. Do tego zatrudniamy szereg profesjonalnych copywriterów, grafików, specjalistów od reklam, SEO/SEM oraz Google. Wszystko po to, aby Twoja strategia social media była spójna i gwarantowała, że to, co widzi odbiorca na swoim smartfonie, przełożyło się na złotówki w Twoim portfelu.
I to jest właśnie realna pomoc, a także cenne odciążenie nie tylko czasowe, ale też finansowe. Nie musisz śledzić nieustannie zmieniających się nowinek w content marketingu i social media, nie potrzebujesz znać się na bieżących trendach w wirtualnej społeczności, ani uczyć się obsługi skomplikowanych narzędzi reklamowych, by nie przepalać budżetu. Od tego właśnie jesteśmy my – agencja PR, która bierze na siebie cały ten ciężar, żebyś Ty mógł skupić się na tym, co najważniejsze, czyli na prowadzeniu swojego biznesu.
Solidne fundamenty wizerunku w social media
Dostawca usług – to nie o nas. Partner? Też nie do końca. Efektywna obsługa mediów społecznościowych jest wtedy, gdy stajesz się częścią organizacji, na rzecz której działasz. Tak o sobie myślimy i tak traktują nas klienci. W trakcie współpracy stajemy się zewnętrznym działem danej firmy. Uczymy się wszystkiego o jej produktach, usługach, klientach, kulturze pracy, historii, misji, sukcesach, perypetiach i wszystkim innym, o czym powinniśmy. Dzięki temu, umiemy mówić o ofercie w sposób rzeczowy i opowiadać językiem korzyści, zamiast prezentować powierzchowną wiedzę rodem z Wikipedii. Na podstawie przeprowadzonego na początku współpracy audytu precyzyjnie wyłaniamy adresata tworzonych przez nas treści, identyfikujemy obszary do poprawy w zakresie marketingu, a także punktujemy mocne strony danego przedsiębiorstwa. Wszystkie usprawnienia wykonujemy sami i bierzemy za nie pełną odpowiedzialność.
Za budowę dalszych pięter konstrukcji, z jakiej składa się strategia social media, zabieramy się dopiero wtedy, gdy ma ona solidne fundamenty. Opracowujemy wówczas plan uwzględniający sezonowość, aktywność klientów, dynamikę rynkową, a także wiele innych czynników. Z dużym wyprzedzeniem tworzymy harmonogramy publikacji, by naszym klientom zapewnić przewidywalność całego procesu. Równocześnie identyfikujemy inne możliwości do prowadzenia skutecznej komunikacji, szanse na najlepsze momenty i miejsca dla płatnej reklamy. Tworzymy treści na portale internetowe, do prasy tradycyjnej, na blogi firmowe oraz prowadzimy wielokanałowe kampanie promocyjne o precyzyjnie ustalonym celu.
Nie ograniczamy się przy tym jedynie do terenu naszego kraju. Jesteśmy odpowiedzialni za content i social media marketing dla wielu firm poza granicami Polski.
Sprzedaż poprzez social media – wykorzystaj ich potencjał
No dobrze, pomysł na wizerunek marki w mediach społecznościowych już jest, audyt wykonany, strategia social media przypieczętowana. To kto będzie odpowiedzialny za codzienną publikację treści, bieżącą moderację, odpowiadanie na pytania w DM`ach, komentarzach, usuwanie hejtu i nadzorowanie, by zapytania kończyły się sprzedażą? Odpowiedź brzmi – skuteczna agencja PR.
Portale społecznościowe pełnią obecnie często rolę pierwszego kontaktu z potencjalnymi lub obecnymi klientami. Dzięki temu, kupujący nie muszą dzwonić, nigdzie jeździć, a pytania o cenę, ofertę, terminy itd. mogą wysłać o dowolnej porze i z każdego miejsca. To za duży potencjał, by przejść obok niego obojętnie.
Jeśli sprzedaż Twoich usług czy produktów bazuje na salonach sprzedaży czy obsłudze telefonicznej, na pewno przez min. 8 godzin dziennie dostępny jest pracownik gotowy do udzielania informacji, zawierania umów czy sprzedaży. Tak samo powinno być w świecie wirtualnym. Przejmując odpowiedzialność za obsługę social mediów Twojej marki, bierzemy na siebie wszystko, co się z nimi wiąże, również systematyczne zaglądanie do skrzynek z wiadomościami i sprawdzanie każdego miejsca do kontaktu. Jest to dla Ciebie wygodne, ponieważ my zajmujemy się przesiewaniem wiadomości, często łączymy potencjalnych klientów z docelowym punktem sprzedaży, odpowiadamy na pytania i co ważne – natychmiast reagujemy. Hejt w komentarzach i brązowe burze? Nie na naszej warcie!
Twoje produkty czy usługi są za mało medialne do social mediów? Potrzymaj mi piwo
Sosy do potraw, szalunki do betonu, drabiny, konstrukcje stalowe, pompy ciepła czy wełna mineralna – no cóż, życie marketingowca nie składa się jedynie z rurek z kremem. Produkty, które wymieniłam to procent dóbr, jakimi od lat, z sukcesami opiekujemy się w mediach społecznościowych, jako agencja PR. Rynek w większości składa się z przedmiotów nie tak medialnych, o jakich byśmy marzyli, ale to wcale nie znaczy, że nie ma na nie miejsca! O sposobach na opowiadaniu o mniej apetycznych produktach/usługach pisałam w artykule – Komunikacja social media dla branży budowlanej. Dodam do tego tylko tyle, że budowanie wizerunku w social media możliwe jest chyba dla wszystkich znanych nam rzeczy, jakie powstały i jakie pomagają nam w życiu codziennym. Nawet najnudniejsze z pozoru produkty mogą stać się interesujące, jeśli spojrzymy na nie pod odpowiednim kątem, który zrozumie i doceni nasza grupa docelowa. To sztuka opowiadania historii sprawiająca, że widzisz więcej niż tylko produkt – widzisz jego wartość dla siebie.
Dlatego nigdy nie zakładaj, że Twoje produkty nie są wystarczająco „sexy” dla mediów społecznościowych. Przy odpowiedniej strategii komunikacji w social media, kreatywnej treści i stałej analizie reakcji na publikacje, każdy produkt może zyskać uwagę odbiorców.
Nie musisz gonić algorytmów – mamy je już na smyczy
Jakie to szczęście, że nie musisz być ekspertem od LinkedIna czy Facebooka, ani od ogólnych trendów internetowych. Nie musisz też wiedzieć, co zrobić, by algorytmy Ci „z ręki jadły”, ani analizować zmieniających się zachowań odbiorców i dostosowywać do nich content marketing w social media. Decydując się na współpracę z nami, zyskujesz. Przede wszystkim, możesz zdjąć ogromny kamień z serca, bo od nas dostaniesz spokój i pewność, że wszystko zostanie wykonane tak, jak należy. W zamian zdobywasz widoczność i posłuch, jakiego jeszcze nie było. Dzięki nam Twój profil w social mediach nie jest jednym z wielu – wyróżnia się, angażuje, buduje relacje i, co najważniejsze, sprzedaje.