Czy Google dzwoni do klientów, żądając pieniędzy?

14 sierpnia 2024

Z pierwszymi zapytaniami dotyczącymi tego, czy Google dzwoni do klientów, spotkaliśmy się już kilka lat temu, jednak ku naszemu zdziwieniu pomimo upływu lat proceder wyłudzania pieniędzy metodą „na wizytówkę Google” nadal kwitnie, a ofiarą oszustów padają kolejni przedsiębiorcy. Dlaczego tak się dzieje? Jak odróżnić zaufane połączenia od scamu? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w treści naszego artykułu, opracowanego na podstawie wyjaśnień pochodzących wprost z działu wsparcia Google Business Profile.

Czy Google dzwoni do klientów?

Czym jest wizytówka Google Moja Firma?

Wizytówka Google Moja Firma to bezpłatny profil biznesowy, widoczny po prawej stronie wyników wyszukiwania, zawierający dane teleadresowe, informacje o przedmiocie działalności, świadczonych usługach i oferowanych produktach, a także aktualnościach, pozwalający klientom kontaktować się z firmami w wyszukiwarce (kontakt telefoniczny) i mapach Google (wyznaczanie trasy). 

Profil daje możliwość dodawania oraz aktualizacji zdjęć i wpisów z ofertą promocyjną lub wydarzeniami z życia firmy. Regularnie aktualizowany zwiększa widoczność wizytówki w wyszukiwarce. Wizytówka Google to także narzędzie, angażujące klientów i pozwalające im na wyrażenie swej opinii o oferowanych produktach i usługach, jak również umożliwiające przedsiębiorcom zarządzanie wizerunkiem firmy w wyszukiwarce. W tym miejscu polecamy Wam również przygotowany przez nas tekst z praktycznymi poradami – jak usunąć opinie z Google i zachować dobrą reputację w wyszukiwarce?

Wspomniane wcześniej zalety, a także fakt, iż wizytówki biznesowe wyświetlane są zazwyczaj na topowych pozycjach Google (powyżej organicznych wyników wyszukiwania) sprawiają, iż dla przedsiębiorców dodanie profilu w wyszukiwarce stanowi obecnie jedno z pierwszych działań podejmowanych w Internecie tuż po założeniu firmy.

Google Moja Firma ułatwia prowadzenie biznesu

Rysę na szkle dla niemal idealnego narzędzia udostępnionego przez Google stanowi fakt, iż dodanie wizytówki zawierającej dane kontaktowe w sieci internetowej przyciąga uwagę nie tylko potencjalnych zainteresowanych, ale i oszustów. Dlatego też każdy właściciel firmy dodanej na mapach Google powinien liczyć się z potencjalnym zagrożeniem w postaci próby wyłudzenia pieniędzy.

Czy operatorzy Google dzwonią do właścicieli profili biznesowych?

Wiedza o sposobach komunikacji Google i metodach, jakich chwytają się internetowi oszuści, jest kluczowa do uniknięcia straty finansowej. Dlatego technologiczny gigant na swych stronach internetowych w sposób klarowny informuje, iż połączenia wykonywane w celu potwierdzenia bądź aktualizacji danych firmy od operatora Google, a także wysyłka wiadomości SMS, realizowane są wyłącznie w wyszczególnionych krajach i z wylistowanych numerów telefonicznych. Na liście tej na dzień publikacji artykułu brakuje Polski, wydaje się więc, że asystenci Google na terenie naszego kraju nie powinni dzwonić w sprawach związanych z edycją profilu biznesowego. Internetowy gigant deklaruje ponadto, iż nie wykonuje niezamówionych połączeń z systemów automatycznych.

Operatorzy tej firmy mogą natomiast komunikować się z polskim przedsiębiorcą, w przypadku, gdy umówił on wcześniej konsultację telefoniczną, a także w sprawach obsługi Klienta i wsparcia dla użytkowników systemu reklamowego Google Ads czy Google Play. 

Jak rozpoznać scam i uchronić się przed oszustwem?

Jeśli należysz do grona przedsiębiorców, którzy dodali już swój profil biznesowy na mapach Google i podali firmowy numer telefonu do wiadomości publicznej, możesz stać się celem oszustów, dlatego pamiętaj o zachowaniu zasady ograniczonego zaufania każdorazowo, gdy odbierasz połączenie, a dzwoniąca osoba podaje się za pracownika technologicznego giganta.

Internetowi oszuści próbują wykorzystać niewiedzę przedsiębiorców, a w swoich niecnych celach posługują się zarówno automatycznymi wiadomościami telefonicznymi, jak i połączeniami wykonywanymi przez operatorów przedstawiających się za pracowników lub oficjalnych partnerów Google. 

Schemat postępowania w większości przypadków jest ten sam. Do firmy posiadającej wizytówkę w wyszukiwarce i na mapach dzwoni operator wskazujący na swoje powiązanie z Google, informujący rozmówcę, iż za korzystanie lub przedłużenie widoczności wizytówki, w związku ze zmianami w polityce firmy, należy uiścić opłatę w kwocie sięgającej do kilkuset złotych. 

Znane nam są również sytuacje, w których internauci otrzymali ofertę wyniesienia firmy na najwyższą pozycję w wyszukiwarce po opłaceniu usług pracowników nieistniejącej agencji marketingowej. Jedna z Klientek poinformowała nas również o rozmowie telefonicznej, podczas której została poproszona o udostępnienie adresu oraz hasła do gmaila, na który założyła swą wizytówkę. Po przejęciu profilu firmy, posiadającej długoletnią historię działalności oraz wiele pozytywnych opinii, oszuści zażądali pieniędzy za oddanie dostępu do profilu biznesowego. 

Ofiarami przestępców padają nie tylko nieświadomi użytkownicy, ale również zabiegani pracownicy działów marketingu, którzy chcą przekazać obsługę wizytówek w ręce specjalistów. 

Poznaliśmy już odpowiedź na pytanie, czy Google dzwoni do Klientów i wiemy, że takie połączenia są wykonywane. Mamy już również świadomość istnienia procederu fałszywych połączeń z firmy Google, które stanowią formę scamu wymierzonego w nieświadomych przedsiębiorców. O czym zatem powinniśmy pamiętać, by uniknąć zagrożenia? Przede wszystkim o fakcie, iż z profilu biznesowego firmy można korzystać bezpłatnie i samodzielnie. Równie istotny jest fakt, iż operatorzy reprezentujący firmę Google nigdy nie proszą o:

·       podanie poufnych danych osobowych, 

·       dokonanie płatności,

·       rejestrację w usłudze,

·       nie oferują preferencyjnych warunków korzystania ze swoich usług,

·       nie gwarantują najwyższego miejsca w wynikach wyszukiwania, Mapach Google, czy w innych firmowanych produktach. 

Co zrobić, jeśli otrzymasz „podejrzany” telefon?

Należy pamiętać o tym, że jeśli odbierzemy niezweryfikowane i „podejrzane” połączenie od Google możemy się rozłączyć w dowolnej chwili. Powinno się jednak unikać postępowania według nagranych wskazówek operatora takich jak np. naciskanie klawisza, który ma zagwarantować rozmowę z żywą osobą lub usunięcie z listy połączeń. Wystarczy w tradycyjny sposób zakończyć połączenie telefoniczne. 

O próbie oszustwa warto poinformować organy ścigania oraz firmę Google, która w celu ułatwienia formy zgłaszania nadużycia przygotowała i udostępniła gotowy formularz internetowy.  O próbie oszustwa możemy również poinformować na portalach społecznościowych, gdyż rozpowszechnienie informacji o sposobach działania naciągaczy, pomoże innym uniknąć straty pieniędzy.

|2024-08-14T15:45:17+02:0014 sierpnia 2024|Kategorie: Marketing online|
Go to Top