Przez ostatnie lata trendy w projektowani stron wielokrotnie się zmieniały. Obecnie, co można łatwo zauważyć, pewne strony są przeładowane grafiką, co na pierwszy rzut oka może ładnie wyglądać, ale w rzeczywistości często sprawia, że typowemu użytkownikowi ciężko odnaleźć się w witrynie. Mając do czynienia z nowymi designerskimi stronami coraz częściej poruszany jest temat usability strony. Oczywiście proces badanie użyteczności i wprowadzenia nowych rozwiązać element ciągłego doskonalenia serwisu. Poniżej przedstawionych zostało 6 zasad, którymi należy się kierować tworząc strony internetowe według dobrych praktyk usability. Witryna przyjazna dla użytkownika, to witryna lepiej konwertująca.
Elementy usability strony
-
Prędkość wczytywania się strony
Element wydaje się błahy, ale jest często kluczowy. Gdy strona zbyt długo się wczytuje użytkownicy mogą się zniechęcić i nie zapoznawać z jej treścią. Najczęstsze przyczyny spadku prędkości to użycie zbyt dużych plików graficznych lub korzystanie z wolnego serwera. Prędkość wczytywania strony można ocenić przy pomocy darmowego narzędzia Google Page Speed Insights. W branży internetowej mówi się o badaniach przeprowadzonych w serwisie Amazon.com, gdzie oszacowano, że każde 100 ms opóźnienia podczas ładowania się stron obniża konwersję o 2%.
-
Wersje responsywne strony
Obecnie coraz więcej ruchu w Internecie pochodzi z urządzeń mobilnych. Nie ma nic gorszego, niż obsługiwać stronę przystosowaną do komputerów stacjonarnych na smartfonie. Ponadto, przystosowanie strony do urządzeń mobilnych ma wpływ na SEO.
-
Przejrzystość
Kolorowy i ładny layout strony, mimo iż cieszy oko, często powoduje rozproszenie użytkownika. W efekcie zapomina on po co przyszedł, nie zauważa mało wyróżniających się przycisków call to action i ma trudności ze znalezieniem kluczowych informacji.
-
Menu nawigacyjne w widocznym miejscu
Nie ma nic bardziej frustrującego dla użytkownika, jak trudność w nawigacji i poruszaniu się po serwisie. Często ciekawie wyglądające menu, animowane, nietypowe staje się barierą nie do przejścia dla przeciętnego internauty. Warto pomyśleć tu o prostocie i sprawdzonych rozwiązaniach.
-
Wyróżnienie najbardziej istotnych elementów
Pamiętaj, że internauci to „egoiści”. Większość skanuje wpierw wzrokiem stronę, by szybko ustalić czy jest na niej coś, co może ich zainteresować. Warto, aby w widocznych miejscach znalazły się kluczowe korzyści, parametry produktów i informacje o unikalności oferty.
-
Zaufanie
Internauci nie ufają witrynom z wielu powodów. Dlatego strona może być bardzo dobrze przygotowana graficznie, przejrzysta, ale jeżeli nie będzie wzbudzała zaufania staje się bezużyteczna. Poniżej elementy, o które warto zadbać, aby zwiększyć zaufanie internautów do strony.
- Dobrze przygotowana strona O nas, w której powinno zawierać się jak najwięcej danych o firmie, dróg kontaktu. Jeżeli to możliwe to zdjęcia biura, magazynu, pracowników.
- Telefon w widocznym miejscu, często internauci, gdy nie będą mogli odnaleźć się w serwisie, będą szukali innej drogi kontaktu. Jeżeli telefon będzie pokazany w widocznym miejscu, część z nich zadzwoni.
- Opinie, referencje klientów – jeżeli to możliwe warto zadbać o ten element i umieścić na stronie pozytywne opinie o działaniu firmy.
- Certyfikaty – jeżeli firma posiada certyfikaty warto się nimi pochwalić.
- Informacje o sposobach dostarczenia, pakowania i wysyłki towaru.
Na koniec trzeba zaznaczyć, że usability należy traktować jako niekończący się proces udoskonalania strony, by była bardziej przyjazna i użyteczna. Testowania i weryfikacja nowych rozwiązań najlepsze źródło wiedzy o potrzebach klientów.