Marketing na YouTube – jak działa algorytm YT

17 grudnia 2024

Powszechnie znana i obecna w ponad 100 krajach platforma społecznościowa YouTube odgrywa kluczową rolę w świecie cyfrowego marketingu. Z liczbą ponad 6 miliardów odwiedzin miesięcznie, serwis plasuje się na drugim miejscu w rankingu najczęściej odwiedzanych stron internetowych, zaraz po Google.com. W dobie rosnącej popularności wideo online, YouTube marketing staje się istotnym elementem strategii reklamowej firmy.

Co ciekawe, jak wynika z danych opublikowanych przez We Are Social i Meltwater w raporcie Digital 2024 October Global Statshot Report, liczba użytkowników YouTube’a przewyższyła już użytkowników Facebooka. Eksperci szacują, że w 2024 roku YouTube osiągnął liczbę 2,53 miliarda aktywnych użytkowników, co czyni go nie tylko liderem globalnego ekosystemu cyfrowego i reklamowego, ale także najpopularniejszą aplikacją w skali świata. Ta imponująca statystyka potwierdza, że promowanie filmów na YouTube to nie tylko opcja, ale konieczność dla marek chcących dotrzeć do szerokiego grona odbiorców.

YouTube-Ad-wykres

Statystyki te podkreślają, że marketing na YouTube, czyli w miejscu, gdzie filmy docierając do ponad 2,5 miliarda internautów, odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu trendów online. Podobnie jak aktualne dane dotyczące liczby użytkowników YouTube, równie intrygujący jest tajemniczy algorytm tej platformy, który od 2005 roku odgrywa kluczową rolę w przyciąganiu oraz angażowaniu milionów internautów z różnych zakątków świata.

Marketing na YouTube, czyli jak algorytm YT wpływa na promowanie filmów?

Algorytm YT to nic innego, jak złożony system analitycznych reguł, które w zmodyfikowanej wersji wykorzystują także takie platformy społecznościowe, jak Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, czy Twitter. Algorytm służy do selekcjonowania i rekomendowania treści użytkownikom. Jego głównym celem jest personalizacja doświadczeń internautów poprzez dostarczanie trafnych propozycji materiałów, które mają szansę wzbudzić ich możliwie największe zainteresowanie, zaangażowanie oraz sprowokować interakcję (polubienie, udostępnienie, komentarz). Marketing YouTube opiera się więc w dużej mierze na zrozumieniu działania tego mechanizmu. Promowanie filmów jest możliwe, gdy dobrze rozczytamy działanie algorytmy w naszej branży i intencje oglądających lub gdy zainwestujemy budżet w reklamy na YouTube, których oglądalność wzrośnie również wtedy, gdy dostosujemy materiały wideo do analitycznych zasad tego medium.

Podstawą działania algorytmu YouTube jest analiza mierzalnych danych, związanych z zachowaniami użytkowników, takich jak:

  • czas spędzany na platformie,
  • interakcje (polubienia, komentarze, udostępnienia),
  • dotychczasowa historia oglądania,
  • czy też historia wyszukiwania.

W skrócie, algorytmy platform społecznościowych są narzędziami mającymi na celu przyciągnięcie użytkowników oraz utrzymanie ich uwagi poprzez prezentowanie im trafnych i angażujących treści, dopasowanych na podstawie pozostawionych przez nich danych.

YouTube-algorytm-cytat

Wyjątkowość algorytmu YouTube wynika przede wszystkim z jego zdolności do personalizacji treści w oparciu o unikalne modele predykcyjne (matematyczne i statystyczne wykorzystywane do przewidywania prawdopodobnych wyników) i bazowaniu na ogromnych ilościach danych pochodzących od użytkowników Google.

Od chwili swojego powstania algorytm YT przeszedł znaczącą ewolucję. Z początkowego systemu opartego na prostych danych o liczbie odsłon, przekształcił się w złożony mechanizm wykorzystujący techniki głębokiego uczenia. Obecnie to algorytm, a nie użytkownicy, determinuje wybór materiałów wideo oglądanych przez 70% czasu spędzanego na platformie. Oznacza to, że decyzje dotyczące tego, jakie treści konsumujemy, są w dużej mierze kierowane przez mechanizmy sztucznej inteligencji.

Jak doszło do tego, że algorytm YouTube zaczął zarządzać naszym czasem?

Jak już wspomnieliśmy promowanie filmów na YouTube zależy w dużej mierze od dostosowania udostępnianych na platformie materiałów do wymogów algorytmu i użytkowników. Aby odpowiedzieć na postawione wyżej pytanie, warto przyjrzeć się ewolucji tego mechanizmy na przestrzeni lat.

  • W latach 2005–2011 algorytm YT działał w oparciu o proste mechanizmy, polegające na analizie liczby wyświetleń i kliknięć. Na tej podstawie promowano treści wideo, które generowały największą liczbę interakcji. Tego rodzaju podejście szybko zostało wykorzystane przez twórców treści, którzy w ramach działań marketingowych na YouTube zaczęli stosować techniki manipulacyjne, takie jak przyciągające uwagę, ale wprowadzające w błąd tytuły i miniatury (tzw. clickbaity). Skutkiem tego było oferowanie użytkownikom treści często nieadekwatnych do ich oczekiwań, co obniżało jakość doświadczenia użytkownika. Negatywne konsekwencje wymusiły na YouTube konieczność gruntownej zmiany algorytmu.
  • W 2012 roku algorytm YouTube przeszedł istotną transformację nadając priorytet takim wskaźnikom jak: współczynnik oglądalności i czas spędzony na oglądaniu treści oraz kanałów. Decyzja ta zmieniła sposób, w jaki promowane filmy były rekomendowane użytkownikom, kładąc nacisk na utrzymanie uwagi widza przez dłuższy czas. W odpowiedzi na te zmiany, twórcy przyjęli różne strategie marketingowe. Część zaczęła publikować krótsze filmy, mając na celu zachęcenie widzów do obejrzenia ich w całości. Inni natomiast eksperymentowali z wydłużaniem swoich materiałów, licząc na to, że wydłużony czas oglądania zwiększy ogólny czas spędzony na ich kanale. Niezależnie od przyjętej taktyki, aktualizacja algorytmu znacząco wpłynęła na charakter publikowanych treści. Nastąpił wzrost popularności wideo o tematyce związanej z grami komputerowymi, podcastów, a także vlogów poradnikowych np. dotyczących urody czy stylu życia. Promowanie filmów YouTube zaczęło być oparte o wartościowy content, który skutecznie przyciągał uwagę widzów na dłużej.
  • W latach 2015–2024 kolejne aktualizacje algorytmu YouTube koncentrowały się na maksymalizacji satysfakcji użytkowników. Wdrożenia te, wspierane zaawansowanymi technologiami uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji (w tym głębokimi sieciami neuronowymi) ukierunkowano na analizę preferencji i działań użytkowników. Kluczową rolę odgrywało badanie ich doświadczeń w Sieci, z naciskiem na wskaźniki interakcji, takie jak: udostępnienia, polubienia, a także negatywne reakcje, które uznano za szczególnie istotne w ocenie treści. Algorytm miał za zadanie nie tylko zapewniać użytkownikom dopasowany strumień materiałów, lecz także tworzyć dla nich w pełni spersonalizowane kanały treści.

W 2019 roku, w odpowiedzi na liczne wyzwania związane z moderacją oraz naruszaniem zasad platformy, wprowadzono znaczące zmiany. Zredukowano rekomendacje dotyczące treści uznawanych za graniczne — tj. naruszające wytyczne społeczności YouTube, wprowadzające w błąd lub szkodliwe. Dzięki tej interwencji udało się ograniczyć serwowanie takich materiałów  o niemalże 70%.

Promowanie filmów na YouTube w 2024 – strategie sukcesu

Aby odnieść sukces w YouTube marketingu należy pamiętać, że obecnie system wyszukiwania i rekomendacji jest dostosowany do widza w kontekście jego różnych zainteresowań. Sztuczna inteligencja generuje każdemu internaucie odrębne rekomendacje, dostosowane do historii oglądania i wyszukiwania, a nawet języka jakim się posługuje. Dlatego też dwaj różni użytkownicy, wpisujący to samo zapytanie w pasek wyszukiwarki YouTube z dużym prawdopodobieństwem zobaczą inną listę wyników.

Algorytm YT w 2024 roku bierze pod uwagę następujące wskaźniki:

  • Czy ludzie oglądają rekomendowany film, ignorują go, porzucają go, czy klikają „nie jestem zainteresowany”.
  • Oglądalność filmu – algorytm ocenia średni czas oglądania, jak i średni procent wyświetleń.
  • Zaangażowanie widza – reakcje, polubienia i „niepolubienia”.
  • Jakie filmy są często oglądane razem.
  • Jak wiele treści z danego kanału lub tematu ogląda użytkownik.
  • O jakiej porze dnia lub nocy użytkownik ogląda film, na jakim urządzeniu oraz w jakiej lokalizacji.

Jak skutecznie włączyć YouTube w strategię marketingową Twojej firmy?

YouTube-mozliwosci-cytat

Aby skutecznie zwiększyć swoje szanse jeśli chodzi o promowanie filmów na YouTube w 2024 roku, warto wziąć pod uwagę kilka kluczowych aspektów, które mają istotny wpływ na widoczność oraz zaangażowanie odbiorców. Jeśli nie masz jeszcze przygotowanego contentu, nie spiesz się z jego tworzeniem, zanim nie rozważysz poniższych kwestii.

  1. Oceń zainteresowanie tematem – sprawdź, które tematy są obecnie chętnie oglądane, spróbuj oszacować liczbę oglądających (możesz np. sprawdzić trendy w Google lub liczbę zapytań o wybraną frazę kluczową w Google Keyword Plannerze).
  2. Sezonowość – ruch na kanale YouTube zmienia się w zależności od pory roku. Opracowując content marketing, weź pod uwagę kraj, z którego pochodzi twój użytkownik i oceń, jakie wydarzenia mogą wkrótce wzbudzać jego zainteresowanie. Możesz spodziewać się wahań oglądalności, np. w trakcie świąt.
  3. Konkurencyjność – nawet dobrze wykonany film może zostać przyćmiony przez bardziej popularne lub szerzej promowane treści, dlatego warto regularnie analizować, jakie tematy są aktualnie dominujące i jakie strategie stosują najwięksi twórcy.
  4. Optymalizacja metadanych – system YouTube analizuje takie elementy jak tagi, nagłówki czy opisy, dlatego warto zadbać o optymalizację SEO YouTube.
  5. Promocja formatu #Shorts – obecnie YouTube promuje krótkie formy wideo, które, jak wynika z badań, cieszą się wyższą oglądalnością na platformie. W związku z tym warto uwzględnić Shortsy w strategii tworzenia treści

Marketing YouTube daje ogromne możliwości budowania marki i zwiększania jej widoczności w sieci. Dzięki efektywnemu promowaniu filmów na YouTube możesz dotrzeć do milionów potencjalnych klientów i wzmocnić swoją pozycję na rynku. Pamiętaj, że sukces na tej platformie wymaga nie tylko atrakcyjnych treści, ale także optymalizacji pod kątem algorytmu i regularnej analizy wyników.

Jeśli mimo podjęcia wszelkich działań organiczna oglądalność Twoich filmów nadal nie spełnia oczekiwań, a Ty nie chcesz zmarnować środków, które już zostały zainwestowane w opracowanie contentu, możesz wesprzeć swój marketing YouTube poprzez wykorzystanie płatnych kampanii reklamowych na Ads wideo. W konkurencyjnych branżach często jest to jedyne wyjście, by dotrzeć ze swoimi materiałami do szerszej publiczności i stopniowo budować rozpoznawalność kanału.

Jeśli masz pytania dotyczące prowadzenia kampanii reklamowych w Google Ads wideo, skontaktuj się z naszym zespołem ekspertów, którzy chętnie udzielą Ci niezbędnych informacji.

YouTube-call_to_action

|2024-12-17T13:45:00+01:0017 grudnia 2024|Kategorie: Content marketing, Marketing online|
Go to Top