Powiedzieć, że pozytywny wizerunek firmy, jest jak wizytówka przedsiębiorstwa, to jak nie powiedzieć nic. Postrzeganie marki to zestaw silnych skojarzeń, które pojawiają się w głowie konsumenta na dźwięk nazwy, widok logotypu lub charakterystycznych elementów wizualnych. Można je kształtować za pomocą wielu elementów komunikacji. Wyobraź sobie, że wchodzisz do eleganckiego sklepu, a już od progu czeka na ciebie nienagannie ubrany sprzedawca, wnętrze jest urządzone z klasą, pachnie cydrowym lasem, a produkty są doskonale wyeksponowane i odpowiednio oświetlone. Od razu masz poczucie, że to miejsce dba o klienta i oferuje wysoką jakość. I choć jeszcze nic nie znalazło się w koszyku, a być może przed Tobą jeszcze rozmowa ze sprzedawcą – opinia o tym miejscu już się kształtuje. To nie produkty czy usługi wzbudziły Twoje zaufanie. Zadziałał wizerunek firmy.

Spis treści:
- Jak kreować wizerunek firmy?
- Elementy wpływające na wizerunek marki?
- Silna marka – dbanie o wizerunek firmy
Odpowiadając na pytanie – co to jest wizerunek firmy – musimy pamiętać, że jest to coś dużo więcej niż dobre pierwsze wrażenie. To zestaw skojarzeń, emocji i opinii, wykształconych na przestrzeni czasu na temat danej instytucji. Jest to efekt tego, jak prowadzi ona swoją działalność i w jaki sposób się komunikuje. Krążymy więc w przestrzeni rzeczywistej – oceniając jakość produktów, usług czy obsługi klienta, a także wirtualnej – będąc odbiorcami obrazu firmy kreowanego w Internecie. Innymi słowy wizerunek marki to sposób, w jaki przedsiębiorstwo jest postrzegane przez klientów, partnerów biznesowych oraz społeczeństwo. Obejmuje on zarówno aspekty wizualne, takie jak logo, kolorystyka czy identyfikacja graficzna, jak i niematerialne – reputację, jakość obsługi, kulturę organizacyjną oraz wartości, którymi kieruje się firma.
Warto pamiętać, że obraz, jaki powstał w naszych głowach na temat danego podmiotu, jest niezwykle dynamiczny. Może zmieniać się na podstawie nowych doświadczeń i działań podejmowanych nie tylko przez samą firmę, ale także przez jej otoczenie – w tym przez klientów, a nawet konkurencję. Warto zatem mieć na uwadze, że wizerunek marki nie jest to twór wykreowany raz i na zawsze. Aby spełniał swoje założenie, powinien być nieustannie dostosowywany i pielęgnowany.
Jak kreować wizerunek firmy?
Kreowanie wizerunku firmy to złożony proces, który wymaga przemyślanej strategii, konsekwencji i autentyczności. Kluczowym krokiem jest określenie tożsamości marki – jej misji, wartości, unikalnych cech oraz sposobu, w jaki chce być postrzegana przez klientów i partnerów biznesowych. Zaczynając od podstaw wizerunek kreuje przede wszystkim spójna identyfikacja wizualna, obejmująca logo, kolorystykę, typografię oraz inne elementy graficzne, które powinny być jednolite we wszystkich kanałach komunikacji. Równie ważna (a niejednokrotnie nawet ważniejsza) jest jakość przekazu marketingowego. Na wizerunek marki wpływa sposób, w jaki mówi ona o sobie w mediach społecznościowych, na stronie internetowej, w reklamach, materiałach PR czy promocyjnych. Przekaz powinien być klarowny, atrakcyjny i dostosowany do grupy docelowej.
Na wizerunek firmy wpływa także charakter relacji, jakie firma tworzy z klientami i jakość ich obsługi. Pozytywne doświadczenia konsumentów przekładają się na lojalność i rekomendacje, a negatywne mogą szybko zaszkodzić reputacji. Opinie w internecie, recenzje i komentarze w mediach społecznościowych kształtują postrzeganie marki przez szerokie grono odbiorców, dlatego warto dbać o satysfakcję klientów oraz szybko reagować na ich potrzeby i gasić ewentualne kryzysy. By skutecznie kreować wizerunek firmy można też rozważyć nagłośnienie jej społecznego zaangażowania (np. działania proekologiczne, wspieranie inicjatyw charytatywnych czy transparentna polityka etyczna, które wzmacniają pozytywne skojarzenia z marką). Warto również wykorzystywać storytelling – opowiadanie historii związanych z firmą, jej misją i sukcesami pozwala budować emocjonalną więź z odbiorcami. Nie zapominajmy również, jak na kreowanie wizerunku marki wpływa ciągłe monitorowanie opinii, a także elastyczne dostosowywania działań do zmieniających się oczekiwań rynku, co pozwala firmie utrzymać pozytywny i wiarygodny obraz w oczach odbiorców.
Elementy wpływające na wizerunek marki
Mamy tu pewien paradoks. Z jednej strony o pozytywny wizerunek firmy trzeba dbać od samego początku na szeregu płaszczyzn: komunikacji wizualnej, kontaktu z klientem, działań reklamowych, brand promise, itp. Jest to element zaplanowanej strategii, zgodnie z wyobrażeniem, jak firma ma wyglądać za 5, 10, 15 lat. Z drugiej strony wizerunek marki na początku istnienia przedsiębiorstwa często kształtuje się w sposób naturalny – buduje go jakość dostarczonych produktów i usług oraz obsługa klientów, która sprawia, że stają się oni ambasadorami marki. Nie każdy biznesowy founder jest więc w stanie odpowiedzieć na pytanie – jak kreować wizerunek firmy? Wielu z nich robi to bowiem naturalnie, a historia zna wiele przypadków silnych marek rozwijających się w sposób organiczny, dzięki kulturze organizacyjnej oraz skutecznemu systemowi sprzedaży. I tu dochodzimy do sedna. Jeśli firma działa zgodnie z wypracowaną misją, wizją oraz wartościami, odnosi sukcesy i chce się dalej rozwijać, to powinna na pewnym etapie zacząć inwestować w profesjonalne kreowanie wizerunku, by móc w sposób świadomy kształtować swój marketingowy charakter. Z jednej strony będzie to katalizator dalszego rozwoju, a z drugiej przejęcie kontroli nad tym jak marka jest postrzegana przez rynek i klientów. Konieczne jest opracowanie brandbooka, księgi znaku, strategii komunikacji, celów wizerunkowych, key message, kanałów dotarcia do konsumentów.
Piszemy o tym dlatego, że mieliśmy do czynienia z dużymi firmami, które nieźle radziły sobie na rynku, a jednak w pewnym momencie napotykały na blokadę rozwojową. Inwestując w reklamę działały intuicyjnie, przez co wysyłały sprzeczne komunikaty nie osiągając efektu z podjętych aktywności. Brak jasno sprecyzowanego wizerunku, celów i strategii sprawiał, że ich marketing był chaotyczny, a decyzje podejmowane były od przypadku do przypadku. Dopiero zrobieni kroku wstecz i odpowiedzenie sobie na pytanie, jak kreować wizerunek firmy, a dalej uporządkowanie komunikacji na poziomie strategicznym, pozwoliło na świadome budowanie marki. Wszystkie decyzje marketingowe zaczęły być podejmowane na podstawie odpowiedzi na pytanie – co wpływa na wizerunek firmy?
Co ciekawe, ze wspomnianym problemem zmagają się także firmy międzynarodowe, otwierające swoje magazyny i punkty sprzedaży w nowych regionach. Ogólne wytyczne przygotowane na potrzeby komunikacji całej marki okazują się zbyt mało czytelne i w związku z tym niewystarczające do skutecznej realizacji strategii wizerunkowej na rynkach lokalnych. Założenia kierownictwa centralnego zakładają, że brand jest tak silny, że nie wymaga dodatkowej, dedykowanej pracy w nowych regionach. Tego typu podejście jest jednak obarczone błędem, ponieważ często nie uwzględnia lokalnych przyzwyczajeń, kultury, czy zasobów. W takiej sytuacji odgórna strategia globalna marki, powinna zostać skutecznie zaadaptowana do specyfiki rynku lokalnego.
Silna marka – dbanie o wizerunek firmy się po prostu opłaca
Nieustanna praca nad zewnętrznym i wewnętrznym postrzeganiem przedsiębiorstwa jest konieczna, ponieważ percepcja marki jest bezpośrednio związana z jej wartością rynkową. Pozytywny przekaz przyciąga klientów jak magnes i pozwala osiągać wyższe marże. Dbanie o wizerunek firmy po prostu się opłaca, ponieważ klienci są bowiem gotowi płacić więcej za produkty lub usługi od dostawcy, którego postrzegają jako godnego zaufania i spójnego w swoim przekazie. Wartość rynkowa marki to nie tylko wyniki finansowe, ale także sposób, w jaki firma jest odbierana przez inwestorów, partnerów biznesowych i konsumentów. Pozytywny wizerunek zachęca wartościowych partnerów do współpracy, wspiera pozyskiwanie kapitału, a także pomagać w rekrutacji utalentowanych pracowników.
Należy pamiętać o tym, że wizerunek marki to w pewnym sensie ”żywy organizm” wymagający stałej troski i uwagi. Utrata kontroli i pozwolenie, by kształtował się on samoistnie to prosta droga do katastrofy, z której niejedna organizacja już się nie podniosła. Budowana latami renoma z wykorzystaniem największych budżetów oraz najlepszych specjalistów może runąć jak domek z kart, gdy dbanie o wizerunek firmy przestanie być elementem strategii marketingowej. O odbiór marki na zewnątrz należy dbać wprost proporcjonalnie do jej rozmiaru i zasięgu. Negatywna informacja obiega świat w mgnieniu oka i jeśli coś złego dzieje się u Was, to nie tylko wiedzą już o tym Wasi obecni klienci, ale także wszyscy potencjalni, plus konkurencja. Kluczowa jest zatem nie tylko szybka i skuteczna reakcja na niepożądane sytuacje, ale przede wszystkim nieustanne dbanie o to, by nigdy do nich nie doszło. Polecamy nasz tekst na ten temat, z którego dowiecie się – jak rozpoznać oznaki nadchodzącego kryzysu wizerunkowego.
Pozytywny wizerunek buduje zaufanie i przewagę konkurencyjną, natomiast negatywny może prowadzić do utraty klientów i osłabienia pozycji rynkowej. Jeśli jesteście zainteresowani analizą, kreowaniem lub poprawą widoczności swojej marki – zapraszamy do kontaktu. Oferujemy szkolenia strategiczne, plany komunikacyjne, monitoring mediów oraz kompleksowe zarządzanie wizerunkiem online i offline.