Kreowanie wizerunku firmy to jedno z najtrudniejszych zadań nie tylko marketera czy specjalisty od PR-u, ale też całej organizacji. Jeśli mamy już strategię komunikacji – wiemy, do jakiego celu dążymy. Nie wystarczy jednak hasło reklamowe, promujące nasze mocne strony. To cały zespół działań, na który składają się często drobiazgi.
Każdy przedsiębiorca ma do dyspozycji na starcie ogromny potencjał, na bazie którego może kreować wizerunek firmy. Jest to jego strona WWW, która nie może być jedynie wizytówką z danymi kontaktowymi. Poprawne wykorzystanie tego medium to pierwszy krok na drodze budowania wizerunku w sieci:
#1. Strona WWW odpowiadająca na potrzeby Klientów
Skąd czerpać wiedzę na temat potrzeb naszych Klientów? Pomocne są tu opinie, ankiety, rozmowy z otoczeniem firmy: kontrahentami, dziennikarzami, a przede wszystkim naszymi pracownikami. Mają oni bowiem swoje zdanie, rozmawiają z Klientami na co dzień i odbierają miliony telefonów, nie zawsze z pochwałami.
Każdy problem naszego Klienta jest szansą na zbudowanie wizerunku fachowca. Mamy tylko 10 sekund, aby użytkownik zdecydował, czy na podstawie informacji na stronie głównej skorzysta z naszej oferty. Oprócz podstawowych informacji, odpowiadajmy na blogu na często zadawane pytania i szczegółowo objaśniajmy jak działają nasze produkty. Dzięki temu ułatwimy dostęp do siebie, aby wizerunek naszej firmy w Internecie był przyjazny, a kontakt z nami pozbawiony barier. Warunek jest tylko jeden – najważniejsze informacje o tym, co robimy i jaki problem rozwiązujemy, umieszczamy na stronie głównej!
Ze strony, czyli pierwszego kontaktu z Klientem online, możemy płynnie przejść do pierwszego kontaktu z Klientem offline.
#2. Spójność wszystkich materiałów marketingowych
Przychodzi do nas Klient i co dalej? Może nasz produkt jest wysyłany online i nie mamy bezpośredniego kontaktu z jego odbiorcą, a może Klient musi odwiedzić nasze biuro, a potem otrzymuje naszą ofertę mailem? W obu przypadkach zwróci swoją uwagę na profesjonalnie przygotowane materiały marketingowe: papier firmowy, wizytówki, broszurę, długopis, logo na ścianie. Wszystko to powinno być graficznie spójne i określone wg księgi znaku. Ogromna rzesza Klientów dokonuje wyboru na podstawie estetyki i spójności marketingowej, co kreuje wizerunek firmy jako profesjonalnego gracza na rynku.
Mamy stronę, mamy spójne materiały. Pora na…
#3. Bezpośredni kontakt z Klientem
Nic tak nie pomaga w kreowaniu wizerunku marki, jak bezpośredni kontakt z Klientem. Jeśli więc naszym hasłem przewodnim jest brak kolejek lub „Odpowiemy na każde pytanie z przyjemnością” to tak powinno wyglądać każde spotkanie z naszym odbiorcą. Ostrożnie dobierajmy zatem claimy i skupmy się na promocji tego, co na 100% zapewniamy Klientowi!
Kolejny dobry sposób na budowanie wizerunku firmy w Internecie to podniesienie jakości treści, jaką komunikujemy się z odbiorcami.
#4. Content świadczy o nas
I mówimy tu nie tylko o samej treści na blogu, czy w postach na Facebooku. To również jakości zdjęć, autorskie grafiki i spójności przekazu wizualnego. Content mówi o firmie dużo i świadczy o jej podejściu i szacunku dla Klienta. Począwszy od tego, co piszemy i jak szczegółowo chcemy odpowiedzieć na pytanie Klienta, a skończywszy na formie (stylu, dbałości o ortografię, formatowaniu tekstu, aby był atrakcyjny dla czytelnika).
I ostatni sposób na to, jak kreować wizerunek, a mianowicie…
#5. Regularne odświeżanie wizerunku firmy w Internecie
Z czasem nasze materiały marketingowe, hasła i layout mogą ulegać przedawnieniu, a nasza firma będzie postrzegana jako staromodna i nie podążająca za trendami. Warto zadbać zatem o odświeżanie wizerunku firmy, czyli rebranding. Ten zabieg przypomni Klientom o naszym istnieniu i wprowadzi efekt świeżości w kontakcie z odbiorcami.